Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 703
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
CaputIV. Geschied, van het dogma van het Sacr. §4. De Reformatie. In in
wil
zijn
een
kort
hij
geheel
deze
stukje
zijn
gewoons
zeer
iets
Het woord „sacrament"
sacramentsopvatting uiteen.
weg hebben, omdat men
toch
het
terwijl
Zürich 1832. Dl 3 pag. 228 zet Zwinli
et vera Religione."
„de falsa
daarin iets mystieks zou willen zoeken,
De
is.
reden, die
hij
hiervoor opgeeft,
de sacramenten kunnen onmogelijk de zonde vergeven, want
:
kan God doen (tegenover Rome).
229
Anderen, zegt
is
dit alleen
willen er teekenen in zien,
hij,
mensch moeten verzekeren „quae interius fiunt", alsof iemand verzekemoest van wat in hem geschied is, op het oogenblik, dat hij met
die den
ring krijgen
wordt overgoten.
water
geen
is
wordt
noch
scientie,
zoo men die eenmaal
;
water meer baten, een
er
het
heeft,
zoo kunnen geen woorden, en geen doop-
werd daar de gansche Jordaan
God gedwongen worden
wij het uitwendige teeken gebruiken.
Wij binden
heeft ingesteld.
binden
God
Wanneer
God
Hij vergeet, dat
maar God
niet,
zijn
gebonden aan
die geestelijke zaak te geven, als zelf het
sacrament
heeft zichzelf daaraan willen
ontvangen niet de genade, maar het teeken
de ongeloovigen
en
;
toe gebruikt.
zou de actie van den Heiligen Geest
zoo en
sacrament,
;
werking plaats had, op het oogenblik, dat men het sacra-
geestelijke
ment ontvangt,
al
menschen weten niet, wat geloof is het maar een verzekering, die medegedeeld
Zulke
imaginatio,
ter
verzwaring van hun oordeel.
Dan, zegt ciale
wil men, dat de sacramenten niet verzeld gaan van een spe-
hij,
werking van
die te voren
den
Heiligen
meegedeeld.
is
Immers, zegt Zwingli, dan zijn geloof
verzekerd
Derhalve
is,
hij
het gevoelen der Anabaptisten aan.
Als men eenmaal van men geen nieuwe geloofsverzekering meer noodig.
de doop niet meer noodig.
is
heeft
de sacramenten slechts ceremoniae, sive neotericorum, sive vete-
zijn
homo
rum, quibus se
Geest, maar teekenen zijn van een genade,
Hier tast
Deze sacramenten
ecclesiae probat aut candidatum aut militem esse Christi." zijn
het corpus, door het
twee
in getal.
avondmaal betuigen
Door den doop worden wij leden
wij ingelijfd in
van het lichaam van Chris-
tus te zijn. Zijn
geheele stelsel
Heiligen Geest zijn,
tigd.
Maar wel te
dus, dat
vloeit
leven,
d.
i.
er
de
de
In zijn Fidei ratio.
tam abesse
24) ut
laat
iets
uitwendigs worden beves-
der goede werken
om daarmede
van Christus wil worden, en ook pag.
het hart werkt door den
om
verplichting uit voort,
eisch
ook de sacramenten gebruiken,
1840.
God immediaat op
en deze overtuiging kan nooit door
koren
Christus
is
daardoor krijgen wij de verzekering, dat wij werkelijk uitver-
;
zijn
;
naar den regel van
en daarom moeten wij
te betuigen, dat
men
krijgsknecht
krijgsknecht blijven wil.
Zürich 1530 (Niemeyer, Collectio Confessionum. Leipzig hij
zich
aldus uit: „Credo, imo scio omnia sacramenta,
gratiam conferant, ut ne adferant quidem aut dispensent".
.
.
.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's