Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 4

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

Locus DE Providentia. genoemde

klip

verzeilden de meeste spiritualistische, eschatologische

tweede eenzijdigheid wist de Luthersche dogmatiek

secten, aan de

niet

Van de Gereformeerde dogmatiek daarentegen mag beleden, dat ze ook ten opzichte van dit dogma de beide constitueerende elementen gelijkelijk tot hun recht deed komen door

genoegzaam

ontkomen.

te

eenerzijds de belijdenis der Voorzienigheid rechtstreeks aan de verlossing, is, te doen aansluiten, en toch anderzijds in het dogma gemeene gratie of de algemeene genade den band met het algemeene Godsbesef vast te leggen. De plaats voor dezen locus in de

die in Christus

der

dogmatiek

na den locus de creatione en wel met inbegrip van de

is

schepping van den mensch en deze locus

met de schepping onder

valt

de opera exeuntia Dei, die op hun beurt niet anders

zijn

dan de exsecutio

De grens tusschen dê creatio en de providentia ligt in den Goddelijken Sabbath. Toen de schepping voltooid was, rustte God van decreti.

maar

Zijnen arbeid

dit

rusten doelt alleen op den scheppenden, nieuw-

voortbrengenden arbeid, geenszins op werkeloosheid, en de Goddelijke Sabbath, de rust Gods, bestaat

juist in

het instandhouden en

op

zijn

einddoel richten van wat Hij schiep.

Toelichting.

We

met het woord

beginnen

Waarom?

Men

Voorzienigheid of Providentia te bespreken.

hecht tegenwoordig weinig meer aan de etymologie en meent,

woord op

zich zelf beschouwd moet worden Dit is echter niet zoo woord en zaak zijn niet twee onsamenhangende dingen, uit het woord kan men zien de opvatting der mcnschen omtrent de zaak. Niet steeds echter is het woord gekozen naar aanleiding van de zaak. Zoo heeft men b. v. aan woord voor Prof. de Vries gevraagd om een de fiets te bedenken en hij gaf „rijwiel", maar dat woord heeft geen ingang gevonden men bleef gebruiken

dat het

:

;

„kar"

en

maar

behield

verklaren Al

is

te

ook

in

om

na

is

niet

zaak

in,

meteen

aldus

sympathie voor de Engelsche sport

zijn

woord,

een

waaruit

voor de

niets

zaak

te

is.

nu

oorsprong,

ons

betoonde daardoor

„fiets",

woord

het

toch

doen

is

verband te

er

is

om

gaan,

„providentia", „voorzienigheid" niet van openbarings-

een

reden,

waarom

niet aphoristisch alleen

met

het

voorgeslacht,

welke gedachte

onverschillig

:

(pCcnt

er

dit

woord

is

moeten

we

het

aan ten grondslag

voortgekomen,

die kan leiden tot verklaring.

gekozen.

over ons geslacht

ligt

er

te

Waar

het

denken maar

woord onderzoeken Het woord toch

ligt.

een gedachte omtrent de

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's