Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 380

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 380

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Locus DE Deo (Pars Prima.)

362

God

van

in

God, die

maar God gaat met zijne gaven mee en blijft in En dat bonum is actuosum. En natuurlijk,

creatuur,

zijn

zijne gaven.

Hijzelf

bonum.

is zijn

goede

zelf in het

stand houdt, laat dat goede ook nooit

in

de

uit

d

a

r

Wat

het goede

is

Man u

dat ?

t

e

i

Cf.

de

10^'^

Wij hebben

nog

hierbij

Wij voor ons

zijn

i

Zondagsafd. van den Heid. Catech.

van de voorzienigheid Gods geeft ons volledig de

wij theologisch te verstaan

eens veel

al

overgenomen uitdrukking „Je m a n t e nn e r e. Met de eigen hand dragen. En dat doet

Hij „mainteneert" het goede.

belijdenis

wat

Wij gebruiken nog

los.

het wapenschild van Oranje

i".

God.

De

bonum actuosum

en die zelf als het

is,

illustratie

van

hebben onder Vindex boni.

te letten

op het verband met de

geneigd, de goedheid

Gods en de

liefde.

liefde

Gods

te identifiee-

meer dan éene dogmatiek de a-yxBrtjio-ivr, behandeld wordt éen verband met de kykyrr,. Ik heb dit niet gedaan. De Heilige Schrift zegt Vandaar, dat

ren. in

ons:

'o

S-csc

':/.yx7rri

in

ïa-riv.

De

ayaxv;

is

God

Wat

dus eene virtus substantialis.

Dat God de

het verschil tusschen de kyxyrr, en de ö-yx^uio-óvr,'}

«y«5r>5

is

drukt

is,

De nadruk valt niet op „Zichzelven", maar op God zichzelven mint en een ander niet, maar Hij mint Zichzelf, Hij heeft aan Zichzelf een welbehagen. Daarom is zijne liefde eeuwig. Men kan zich eene exsistentie denken, waarbij men wel zichzelf kent, maar niet zichzelf mint, waarbij men in zichzelf en uit zichzelf niet gelukkig is, waarbij men in zichzelf niet vindt de bevrediging zijner begeerte. Maar bij God is dat welbehagen in Zichzelf aanwezig, c ^óq kyÓL-rri 'zü-tlv Het zelfgevoel van God is voor Hem de hoogste zaligheid. En omdat nu God dat

uit,

„mint",

't

Zichzelven mint.

Wil

niet zeggen, dat

.

Hem

Zichzelven alzoo mint, mint Hij ook wat er van

omdat de mensch het meest van (natuur niet

in

Hem

vertoont,

is

den hedendaagschen tegenschriftuurlijken

verwarren.

Dei bonitas

inbrengt en vasthoudt.

mint en zijn

in

er

dan, dat

God

iets

Terwijl zijne ayxTr/] dit

een welbehagen

creatuur

is

ingedragene

in

heeft, dat Hij

„kleven"

creatuur

is,

is.

En

r\dLmt<ptXy.vB-p(ji7roq

zin).

Gods goedheid en

Staat dit helder voor ons besef, dan zullen wij licht

zijn

in

God met

van het zijne

liefde niet

in zijn

creatuur

dat Hij dit ingebrachte

bonum

aan het krachtens zijne bonitas zooals

blijft,

de

Schrift

het

noemt

(pm, VS")-

Thans

rijst

de vraag, hoe

uit het

Vindex boni

zijn

van

God de drie afgeleide

virtutes voortvloeien van gratia, sanctitas en iustitia.

Nemen

wij ze eerst in haar onderling verband.

bij Gods iustitia gevoeld, dat Hij God als bonum bestaat een verband tusschen bonum morale, en dat verband is ook bonum.

Het sterkst wordt In

het

creatuur (engelen en menschen) die beide

uit,

in

wat

is

de Vindex boni.

bonum essentiale en Nu brengt God in zijn

het

wij

noemen ons „welzijn"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 380

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

PDF Bekijken