Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 380
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.)
362
God
van
in
God, die
maar God gaat met zijne gaven mee en blijft in En dat bonum is actuosum. En natuurlijk,
creatuur,
zijn
zijne gaven.
Hijzelf
bonum.
is zijn
goede
zelf in het
stand houdt, laat dat goede ook nooit
in
de
uit
d
a
r
Wat
het goede
is
Man u
dat ?
t
e
i
Cf.
de
10^'^
Wij hebben
nog
hierbij
Wij voor ons
zijn
i
Zondagsafd. van den Heid. Catech.
van de voorzienigheid Gods geeft ons volledig de
wij theologisch te verstaan
eens veel
al
overgenomen uitdrukking „Je m a n t e nn e r e. Met de eigen hand dragen. En dat doet
Hij „mainteneert" het goede.
belijdenis
wat
Wij gebruiken nog
los.
het wapenschild van Oranje
i".
God.
De
bonum actuosum
en die zelf als het
is,
illustratie
van
hebben onder Vindex boni.
te letten
op het verband met de
geneigd, de goedheid
Gods en de
liefde.
liefde
Gods
te identifiee-
meer dan éene dogmatiek de a-yxBrtjio-ivr, behandeld wordt éen verband met de kykyrr,. Ik heb dit niet gedaan. De Heilige Schrift zegt Vandaar, dat
ren. in
ons:
'o
S-csc
':/.yx7rri
in
ïa-riv.
De
ayaxv;
is
God
Wat
dus eene virtus substantialis.
Dat God de
het verschil tusschen de kyxyrr, en de ö-yx^uio-óvr,'}
«y«5r>5
is
drukt
is,
De nadruk valt niet op „Zichzelven", maar op God zichzelven mint en een ander niet, maar Hij mint Zichzelf, Hij heeft aan Zichzelf een welbehagen. Daarom is zijne liefde eeuwig. Men kan zich eene exsistentie denken, waarbij men wel zichzelf kent, maar niet zichzelf mint, waarbij men in zichzelf en uit zichzelf niet gelukkig is, waarbij men in zichzelf niet vindt de bevrediging zijner begeerte. Maar bij God is dat welbehagen in Zichzelf aanwezig, c ^óq kyÓL-rri 'zü-tlv Het zelfgevoel van God is voor Hem de hoogste zaligheid. En omdat nu God dat
uit,
„mint",
't
Zichzelven mint.
Wil
niet zeggen, dat
.
Hem
Zichzelven alzoo mint, mint Hij ook wat er van
omdat de mensch het meest van (natuur niet
in
Hem
vertoont,
is
den hedendaagschen tegenschriftuurlijken
verwarren.
Dei bonitas
inbrengt en vasthoudt.
mint en zijn
in
er
dan, dat
God
iets
Terwijl zijne ayxTr/] dit
een welbehagen
creatuur
is
ingedragene
in
heeft, dat Hij
„kleven"
creatuur
is,
is.
En
r\dLmt<ptXy.vB-p(ji7roq
zin).
Gods goedheid en
Staat dit helder voor ons besef, dan zullen wij licht
zijn
in
God met
van het zijne
liefde niet
in zijn
creatuur
dat Hij dit ingebrachte
bonum
aan het krachtens zijne bonitas zooals
blijft,
de
Schrift
het
noemt
(pm, VS")-
Thans
rijst
de vraag, hoe
uit het
Vindex boni
zijn
van
God de drie afgeleide
virtutes voortvloeien van gratia, sanctitas en iustitia.
Nemen
wij ze eerst in haar onderling verband.
bij Gods iustitia gevoeld, dat Hij God als bonum bestaat een verband tusschen bonum morale, en dat verband is ook bonum.
Het sterkst wordt In
het
creatuur (engelen en menschen) die beide
uit,
in
wat
is
de Vindex boni.
bonum essentiale en Nu brengt God in zijn
het
wij
noemen ons „welzijn"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's