Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 669
college-dictaat van een der studenten
HooFDST.
Op
die
De
III.
drie
Augustinus
heeft
belijdenis
Personen van het Drieëenig Wezen.
sche
kerken
gedeeld
wordt,
ook onze
hebben
en
kerken den vollen nadruk gelegd, terwijl
235
Gereformeerde
ook door de Roomsche en Luther-
zij
haar echter niet zoozeer op den voorgrond
die
doen treden.
Wat beteekent nu die belijdenis „God is de De beteekenis van het „actus purissimus" is
zuiverste daad" ?
:
met ons menschelijk
bestaan.
In
ons
ontleend aan eene vergelijking leven
menschelijk
Het potentieele actueel
wij bij
bestaat.
het niet in het bewustzijn ontwaakte
sluimerende,
het
is
uit
de sluimering opgewekt,
menschen bestaat
ons
Bij
wat,
is
moeten
nl.
adu
dingen onderscheiden tusschen wat potentia en wat
alle
tot
;
handeling en werking kwam.
op elk
die tegenstelling tusschen potentia en actus
levensgebied, ten opzichte van elk vermogen en elke conditie onzer menscheexistentie
lijke
gang
graankorrel, die
blik
was
potentia
er
ons
bij is
een proces, een voort-
is
nu historie anders dan de over-
de aarde wordt gelegd,
in
van
actus, tot
tot
ons
lichaam,
schoonheidsgevoel etc,
zamerhand den
dat
de potentia
is
;
van dat oogen-
begint het groeiproces, en eerst wanneer de vrucht daar
af
zichte
daaraan,
ligt
onze levenshistorie, en wat
het potentieele tot het actueele ?
uit
De
dat
;
van
schrijden
en
uit,
daarvan,
ons
spraakvermogen,
ons
om
een actus
te
het
is
denken,
alles schuilt eerst potentia in ons,
steeds bezig
is
ook
is
Zoo
volkomenheid gekomen.
worden.
in
ook ten opleven,
zedelijk
komt
't
wat
is
is,
eerst lang-
Maar, afgeschei-
heden
het verschil tusschen het potentia en actu in het
doorgaande, op elk oogenblik.
Wij senen alles
dragen
allerlei
liggen,
en
een
gebruikt
enkel
men
beelden en voorstellingen om, die potentia
op elk gegeven ding,
uit
in
ons
moment noodig
bovendien
menschelijk
is
dus wel
het
slapen en waken
van
verschil
tot actie in
staat,
kan dus nooit gezegd dat al de potentia tegenstelling
In
purissimus"
;
Wezen ondenkbaar. de
uitdrukking
nu,
spreekt
in
maar
d.i.
:
alles bij
is
Die actus
is
altijd
purissimus"
de belijdenis
onverstoord,
heeft
;
als wij
ons potentieel.
altijd gedeeltelijk,
uit,
het verschil tusschen potentia en actu
„actus
spreekt,
van hem
actus uittreedt.
al
wat
dat is
in
God
in
het
God
is
„actus
Eeuwige
is is
actus,
dus dezelfde beteekenis als „zuiver
goud zonder alliage. In God is dus sterker nog actus op het allerzuiverst.
goud" ja,
hiermede
geheel
men
is.
slapen zonder te droomen, zijn wij geheel passief, dan
De mensch
Als
zijne hersenen heeft,
in
wordt de tegenstelling tusschen potentia en actu door
leven
onze her-
in
dien schat van dat
uit
dat oogenblik actus wordt.
den breeden woordenschat, dien men
actu zooveel als op dat
Zeer duidelijk
op
dat
oogenblik komt er
niets
dan actus, zuivere actus,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's