Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 573
college-dictaat van een der studenten
§
en
stenberg
elohim"
„bene
de
tusschen
De
4.
Gereformeerden sluiten zich
omdat
a.
meening
de
de
en
haadam."
Anderen
de
Scthieten
en
de laatsten aan
bij
zou
als
29
„benoot
hieronder
verstaan
Keil
cum Hominibus.
Relatione
de
Heng-
als
Oc
Kaïnieten.
:
bene eiöhiTO
tusschen
tegenstelling
haadam noodzakelijk ten gevolge moeten hebben, dat onder befte elohim geen menschen kunnen verstaan worden, weersproken wordt door en
benoot
Jer.
32
20;
:
Jes.
43
:
4; Richt. 16
7; Ps. 73
:
5.
:
omdat bene elohim ook van menschen gebruikt wordt Deut. 32
b.
Hos. 2
1
:
;
Ps. 73
15
:
;
Ps.
80
5
16.
:
omdat vers 3 toont, dat de zonde bij den mensch lag, vrouw de verleidster zou moeten geweest zijn. omdat in vers 4 vermeld wordt, dat zij kinderen wonnen,
c.
:
den
niet bij
engel, en dus de d.
engel
niet
tione
maar
gezegd kan worden, omdat niet in het vleesch
zij
:
beperkten
een
zich
vrouwen uit aHen, wanneer wij er
geloovige
niet
;
zonder zin
Wij
was, dat
met wie
meisjes, zelf
zij
zij
gingen kiezen, en
terwijl de zonde nu mochten Deze bijvoeging zou gehoorzaamden aan het gebod.
trouwen
van een
in cogita-
komt,
recht
zijn
van
kring
namen
„zij
zij
tegenoverstellen
"wat
en dus wel
zijn,
zondigen kunnen.
omdat de bijvoeging in vers 2 verkozen hadden" eerst tot
e.
die
geesten
bij
de engelen
zijn.
verstaan
dus onder de „bene elohim" den kring der geloovigen, onder
de „benoot haadam" de algemeene menschheid.
Deze bene elohim zagen jwistde
dochters der menschen, niet de zonen der menschen de dochteren
Gods
aan.
een geloovige jongen Dit is volkomen psychologisch en gebeurt nog altijd wordt bekoord door het schoon, de versiering der ongeloovige meisjes terwijl de ongeloovige jongens niet spoedig een geloovig meisje nemen, daar de ;
;
vrouwen van beteren zin zich niet op versiering toeleggen. de Cor. 11 10, waar staat dat Ten tweede beroepen zij zich op kyyi'Ao-jc. verSommigen vrouwen het hoofd moeten gedekt houden ^cy. rolc staan hieronder de daemonen, die dan tot zinnelijken lust geprikkeld zouden worden als de vrouwen dit nalieten. Maar v.yyz'Asc wordt nooit van slechte engelen gebruikt, of er moet iets bijstaan (b.v. engel des verderfs). Anderen vatten het op als goede engelen en meenen, dat het dekken een 1
teeken
maar al is
van Sik
eerbied
rcv
is
3-cóv.
;
maar dan moest
Weer anderen
deze verklaringen geven geen
ook grammaticaal
lusten,
hoofd
dit
vertalen
zin.
bewijsbaar.
:
niet
y.yyé'A:-j>:
Christus,
Christus
het
^'.y.
rolc
y.yyé/.s-ji:
door ouderlingen.
Slechts eene verklaring voldoet
;
Maar en die
Paulus handelt hier niet over vleeschelijke
maar over de rangen, de subordinatio. van
geschieden
hoofd
van
God, zegt de apostel, den
man,
is
het
de man het hoofd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's