Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 319

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 319

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

§

Het inst der Kerk

7.

2e In

dien

kring

vervanging der Scfiad. door de

b. d.

oefent

een absoluut gezag

liij

realiteit in Christus

waren

Zijn jongeren

uit.

hem afhankelijk, worden door hem uitgezonden enz. Er was verschil tusschen zijn fxa^rirxi en zijn volgelingen.

139

geheel van 3e

gedoopt werd, werd

evenmin

zijn ,uxB-YiTrc,

die de officia uitvoerden, en daarachter

zij,

Niet ieder, die

De jurxB-riT<xl waren stonden de membra constituentia.

als later bij Jezus.

4e Het onderscheid tusschen den kring van Johannes en hen die daarbuiten

stonden was gemarkeerd door den doop.

komen

kring te voegen lag in het 5e

De

van

organisatie

zijn

De

Johannes en de aanneming

tot

kwam nog

kring

om

bereidverklaring

scherper

uit,

zich in

bij

dien

den doop.

doordat

zich

hij

terugtrok in de woestijn, zich daar vestigde en daarheen zijn jongelingen deed

komen. Jezus deed

dit niet,

daardoor zoo sterk

uit bij

Wel

hield

met

zijn

maar zocht

natuurlijk

hij

jongeren

in

Dat Johannes zich echter

maar

lietisme

hij in zijn

gedoopten

niet alle

de woestijn, die

Het

zijn discipelen op.

Johannes omdat

bij

maar toch

zich,

tot verblijfplaats niet

niet alleen aansloot bij

ook aan de Messiaansche

instituut

komt juist

isolement zijn kracht zocht. bleef hijzelf

ongeschikt was, achter.

de scholen en het prose-

wanneer hij op Hem, die na hem komt. Reeds waren pseudo-messiassen opgestaan een Theudas en een Judas (Hand. 5). maar Johannes onderscheidde zich profetie, blijkt duidelijk,

wijst in

van die

allen, doordat hij niet zei, dat hij zelf de Messias was. hebben alzoo hiermede aangetoond, det in het optreden van Johannes Dooper de Ansatz lag van het kerkelijke instituut, dat hij echter niets

We den

nieuws deed,

maar

aan

aansloot

zich

de

bestaande praeformaties, dat

optreden alzoo het kenmerk droeg van groote eenvoudigheid, hoewel

ééne groote zaak

tot stand

profetie vereenigde.

Beschouwen we Ansatz?

Zeer

en ook

zich

schijnt

volkomen aan

zelfs

Het gaat

bij

bij

schola, proselietisme en Messiaansche

zelf

Was

er bij

Hem ook

die

stelt

ook een

maar

instituut in,

daarbij sluit

de praeformatie van Johannes den Dooper.

zoo eenvoudig

alles

deed.

zien we, hoe Hij zich aansluit aan de

het eerst, of Hij niets anders

in

zijn

deze

Hem

De Heere

bekende praeformaties. Hij

hij

wat de Heere

nu,

zeker,

bracht, dat

hij

toe, dat

Het wordt dan een Johannes-jonger.

een ongeestelijk mensch niet merken

kon. wat er eigenlijk gebeurde. Allereerst

de Joden,

zien

en

wij,

zich

hoe

geheel

gelijk dat in Israël bestond.

den,

worden de

gelost

in

den

Hij

zich laat geboren

onderwerpt aan

worden

als

trekt

Hij

Hem

gebracht, wordt Hij als eerstgeborene

op twaalfjarigen

leeftijd

Jeruzalem, naar de hooge feesten, terwijl Hij daar gaat zitten

Ook waar de Heere op

een Jood onder

nationaal kerkelijk instituut,

Dientengevolge wordt Hij ten achtsten dage besne-

reinigingsoffers voor

tempel,

het

rijper

leeftijd is

gekomen,

in

mede op naar een der scholae.

treedt Hij niet op,

om

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 319

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken