Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 953
college-dictaat van een der studenten
:
Caput
De Mediatoris
V.
§
Officiis.
erkenning van een gradueel verschil
De plaatsbekleeding v.
7.
in het lijden,
Middelaar. 137
d.
maar tevens vastgehouden,
dat het lijden zelf loopt van de kribbe tot het kruis.
Het tweede goede toerekening
punt
in
Böhl
Prof.
is
dat
dit,
hij
plaats greep, voor zich zelf heeft zoeken te
De anderen
bewustzijn te brengen.
vaag en duister idee van de zaak
wisten hier geen
wel
ook de vraag, hoe de beantwoorden en tot
weg mee
;
ze hadden een
dat de zonden der
menschen als op Christus gelegd waren, maar dan toch, dat die zonden ergens waren en nu op Christus overgebracht. Böhl maakt daaraan een einde, door te ;
niet,
pakje
een
zeggen
sprake
als er
:
dan wil
dit
in
is
de Heilige Schrift van een dragen van de zonde,
nooit zeggen, dat de zonden zelf op Christus gelegd werden,
maar
de schuld der zonde. deze beide punten nu heeft Böhl
In
Maar
zijn fout
gelijk.
en wel een schrikkelijke fout, waartegen niet ernstig genoeg
kan geprotesteerd en die met wortel en tak moet uitgeroeid,
is
en roekelooze voorstelling, alsof de toerekening van de schuld
was
lijk
Adam
ons; alsof Christus
als bij
zou geboren
nl.
deze heillooze bij
Christus ge-
„als onzer een" onder de erfschuld
van
zijn.
Voor den min-kundige heeft deze voorstelling iets, wat zeer toelacht. Wie zich over de vraag, wat de erfschuld bij Adam is, geen helder denkbeeld heeft gemaakt, komt er zoo licht toe om te zeggen elke mensch draagt die schuld ;
Adam
van
ze op
't
:
was ook een mensch, dus ook Hij had die schuld en heeft gedragen. Dan vervalt alle moeilijkheid, en het is inderdaad deze
Christus
kruis
gemakkelijkheid van oplossing, die Prof. Böhl parten heeft gespeeld. Prof. Böhl is
op
iemand, die gaarne invloed heeft
sommige punten gereformeerd denkt en
Luthersch
Gereformeerden Vraagt is,
in
te
die
niet
vinden
is,
maar
die toch in zijn hoofdelementen
diepe kennis van de erfschuld heeft, die
bij
de
is.
men nu waarom deze
dan moet geantwoord
de Gereformeerde kringen, die ook wel
:
voorstelling zoo diep verderfelijk en heilloos
omdat
zij
het geheele verlossingswerk
omverwerpt,
den persoon van den Christus aanrandt en het begrip van de toerekening vervalscht. Elk dezer drie punten eischt Toelichting. ie
deze voorstelling werpt
a. als
't
werk van de verlossing omver. Immers
Christus de erfschuld van
ze ook boeten „gelijk onzer een".
daarvoor
tijdelijke
die straf gedragen,
schuld, uit
Adam
en
eeuwige
dan heeft
hij
Adam
droeg gelijk onzer een, dan moet
Hoe moeten
wij ze nu boeten ?
straf te dragen.
nog maar
Adam op hem overgekomen.
Door zelf
Heeft „onzer een" daarom
al
alleen geboet zijn eigen persoonlijke
Heeft Christus dus de erfschuld van
gehad, dan heeft Hij die persoonlijk voor zich
die geboet heeft en verzoening heeft te
Hij
weeg
zelf te boeten.
Waar
Hij
gebracht, daar geldt dieverzoe-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's