Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 759
college-dictaat van een der studenten
§
De
10.
verward de sanctitas infusa en zoeking
Een
hem. dus
eik
Adam
bij
wij
andere
zijde
om
krijgen
slechts
had
de
hij
niet
een
acquisita
sanctitas
De Controvers met Rome.
Zij
ging
bijkwam
hierover,
men
gelijk
utrum
natuur;
zijne
bij
toen zeide
rectitudo
an
vero
Adam behoorde
in is
niet
te bieden.
moet aan de
n.1.
het
vermogen
En
dit
vermogen
natuur of
tot zijne
of niet; of
naturalis an vero supernaturalis ?
fuit
Rome
gratia?
Gereformeerden
de
;
was,
was,
was een donum superadditum
zij
utrum rectitudo
:
natura
fuit
supranaturalis"
gratia,
of
Adam
experimentalis.
of
de rectitudo van
of
potentieel
;
werkverbond.
zijn inzetting in het
7.
was
ook
hij
macht gekregen om weerstand
de sanctitas
dat
de zwaarste ver-
ontwikkeien, maar
kiem geweest, dan heeft
in
er iets potentieels in
dat
om
kracht,
Adam
in
over jaren een storm kunnen verduren
sanctitas
erkend,
door
hij
niet
zal slechts
dus bestrijden,
Terwijl
kreeg
de
want
gezondigd,
te
kiem
in
De
acquisita.
moest zich
weerstaan,
te
117
Justitia Originalis.
zeide:
rectitudo
„est
natura,
rectitudo
„est
:
naturalis".
Op Was is
tweesprong gaan
dezen
Gereformeerden en de Roomschen uiteen.
de
de rectitudo een gratia supernaturalis
werkverbond (want daarin
het
in
de mensch geschapen), dan bestond de rectitudo
juist in het
verdienen, en
wanneer dan later de rectitudo in Christus komt, gaat het voor degeloovigen ook weer naar verdienste en niet naar genade. Behoort voorts de rectitudo tot ons wezen, dan is het verlies dezer rectitudo een bederf onzer natuur
Roomsche opvatting daarentegen
de
volgens verlies
der
adjuncta ongeschonden.
rectitudo
blijft
onze
Rome
Bij
natuur
door
het
dus een ondiepe,
is
Pelagiaansche opvatting der zonde.
Het
van
Concilie
Orange 529
concilie
van
geslacht
verloren
V^
Trente,
heeft
zeide,
den
dat
staat
Canon,
1^
sessie
Adam
op voetspoor van
het
hoofd van het menschelijk
als
van gerechtigheid en
heiligheid,
waarin
Gods over zich heeft gehaald en tengevolge daarvan den dood en met den dood de gebondenheid onder de macht geschapen
hij
van
Satan
was,
den
voor wat
en
;
en
de
toorn
ziel
betreft
is
hij
gevallen
in
een staat van
vernedering. In
den
5^
Canon
zegt
het
Concilie
de begeerte „ex pecccato
dat
est et
ad peccatum inclinat." Gousset,
de
onderscheiden
bekende Roomsche dogmaticus
moet tusschen
een
staat
van
zegt, deel
pura
II
pag. 52, dat
naturalia
men
en van justitia
originalis.
Thomas van Aquino beantwoordt. Deel fuit
creatus
in
gratia?
toestemmend,
I
quest. 95, de vraag:
maar
hij
heeft
utrum homo
daarbij
deze
fijne
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's