Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 652

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 652

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

;

Locus DE Christo (Pars Prima).

104

maar

niet alleen veel,

iets,

Hem

—dan

de Heidenwereld?

laar niets in

wat

al

ons antwoord

is

was

er nobels

in

:

Zeer zeker; niet alleen

de Heidenwereld was

uit

wien de wijsheid Gods lichamelijk woonde. Wat het objectief element betreft, moet met klem worden staande gehouden, dat al wat vroeger en ook nu bij anderen en bij ons zelf nobels, bekoorlijks, streelends, van hoogere nain

gevonden wordt,

tuur

En

hem. en

moet zoo

dit

niets

positief

anderen vindt.

bij

den \iysg

alles uit

om

van belang, ook dient

faculteit

niet

Bethle-

in

bij

geeft, put haar uit die ^otpix to'j Öcs-:.

het verband

om

is

Plato

Neen, niet alleen Plato, maar ook Aristophanes,

maar één goede gedachte

als hij

geworden

die a-xp^

is,

volgehouden, omdat men anders veel

met de Litterarische

Grieksch en Latijn

is

Deze maar representeert ook

leeren,

te

Dit

faculteit te vatten.

aan deze Universiteit den Scheppingsmiddelaar.

Van den Heilsmiddelaar daarentegen Daar

niets te vinden. traditie

kwam

beslist

is

de Heidenwereld

in

niets,

absoluut

de Heidenwereld enkele flauwe streepjes van de

afkomstig;

flauwe

enkele

doordat ook

stralen,

uit

men niet. Vraagt men maken met de Heidenwereld is in de

de Heidenwereld, maar dat bedoelt

tot

Heidenwereld eenige

woord Dus

in

Heilsmiddelaarschap

het

heeft

Paradijs

het

uit

Israël iets

zijn

iets

te

:

;

van den Heilsmiddelaar ?

TTporKtxa-fMog

dan

is

ons ant-

neen.

:

objectief wel, subjectief niet

houdt het op onklaar en verward

;

eerst als

men zóó

absoluut onderscheidt,

te zijn.

Slaan wij nu de H. S. op, dan onderwijst deze ons, dat het contact tusschen

en de Heidenwereld steeds levendig moet blijven. Wij zien een Abraham,

Israël

maar ook een Melchizedek, en nu lezen priester

het verlossingswerk,

in

Daarom

lossing.

representeert

kon het

zijn

het

een

hij

is

maar

in

van

type

wij

van dezen

den

Zoon van God, omdat

Creatuurlijke Middelaarschap.

loop 'niet beginnen, of

Creatuurlijke Middelaarschap

hij ;

laatste, dat hij

niet

is

de natuurlijke wereld buiten de ver-

moest eerst

dit laatste

is

De in

contact zijn

hij

daar

Abram gekomen met

Heilsmiddelaar

in

de grond, het fundament van

Die verschijning

is dus niet toevallig, maar moest zoo geschieden. Abrams geschiedenis de openbaring, die Achimelech ontvangt op Izaak en Laban hoe in het huis der patriarchen de heidensche vrouwen van Jozef worden opgenomen, om het heidensche element te representeeren.

het eerste.

Zie verder

ook

in

;

Let er op hoe

in

de geslachtslinie van onzen Heere door Ruth het heidensche

element weer optreedt.

komt.

En zoo gaat

worpen wordt

in

Hoe een heidensche

Koningin, die van Scheba,

bij

Salomo

het de gansche geschiedenis door, tot Israël eindelijk ge-

de Heidenwereld.

die niet alleen strekten

om

Denk ook om de wonderen

te verschrikken,

maar ook

om tot

in

Nineve en Babel,

bekeering te nopen

En

waar Jezus zelf verschijnt, komen bij de kribbe van Bethlehem weer de uit het Oosten de Heidenwereld representeeren. Bij het groote drama op Golgotha is het weer de heidensche wereld, die in Pontius Pilatus zich slingert

wijzen

om van

den stam van

Israël,

opdat de dood van Gods Zoon het product zou

de twee werelden, die der Heidenen en der Joden.

Bij

zijn

het Kruis bespot

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 652

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken