Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 652
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Christo (Pars Prima).
104
maar
niet alleen veel,
iets,
Hem
—dan
de Heidenwereld?
laar niets in
wat
al
ons antwoord
is
was
er nobels
in
:
Zeer zeker; niet alleen
de Heidenwereld was
uit
wien de wijsheid Gods lichamelijk woonde. Wat het objectief element betreft, moet met klem worden staande gehouden, dat al wat vroeger en ook nu bij anderen en bij ons zelf nobels, bekoorlijks, streelends, van hoogere nain
gevonden wordt,
tuur
En
hem. en
moet zoo
dit
niets
positief
anderen vindt.
bij
den \iysg
alles uit
om
van belang, ook dient
faculteit
niet
Bethle-
in
bij
geeft, put haar uit die ^otpix to'j Öcs-:.
het verband
om
is
Plato
Neen, niet alleen Plato, maar ook Aristophanes,
maar één goede gedachte
als hij
geworden
die a-xp^
is,
volgehouden, omdat men anders veel
met de Litterarische
Grieksch en Latijn
is
Deze maar representeert ook
leeren,
te
Dit
faculteit te vatten.
aan deze Universiteit den Scheppingsmiddelaar.
Van den Heilsmiddelaar daarentegen Daar
niets te vinden. traditie
kwam
beslist
is
de Heidenwereld
in
niets,
absoluut
de Heidenwereld enkele flauwe streepjes van de
afkomstig;
flauwe
enkele
doordat ook
stralen,
uit
men niet. Vraagt men maken met de Heidenwereld is in de
de Heidenwereld, maar dat bedoelt
tot
Heidenwereld eenige
woord Dus
in
Heilsmiddelaarschap
het
heeft
Paradijs
het
uit
Israël iets
zijn
iets
te
:
;
van den Heilsmiddelaar ?
TTporKtxa-fMog
—
dan
is
ons ant-
neen.
:
objectief wel, subjectief niet
houdt het op onklaar en verward
;
eerst als
men zóó
absoluut onderscheidt,
te zijn.
Slaan wij nu de H. S. op, dan onderwijst deze ons, dat het contact tusschen
en de Heidenwereld steeds levendig moet blijven. Wij zien een Abraham,
Israël
maar ook een Melchizedek, en nu lezen priester
het verlossingswerk,
in
Daarom
lossing.
representeert
kon het
zijn
het
een
hij
is
maar
in
van
type
wij
van dezen
den
Zoon van God, omdat
Creatuurlijke Middelaarschap.
loop 'niet beginnen, of
Creatuurlijke Middelaarschap
hij ;
laatste, dat hij
niet
is
de natuurlijke wereld buiten de ver-
moest eerst
dit laatste
is
De in
contact zijn
hij
daar
Abram gekomen met
Heilsmiddelaar
in
de grond, het fundament van
Die verschijning
is dus niet toevallig, maar moest zoo geschieden. Abrams geschiedenis de openbaring, die Achimelech ontvangt op Izaak en Laban hoe in het huis der patriarchen de heidensche vrouwen van Jozef worden opgenomen, om het heidensche element te representeeren.
het eerste.
Zie verder
ook
in
;
Let er op hoe
in
de geslachtslinie van onzen Heere door Ruth het heidensche
element weer optreedt.
komt.
En zoo gaat
worpen wordt
in
Hoe een heidensche
Koningin, die van Scheba,
bij
Salomo
het de gansche geschiedenis door, tot Israël eindelijk ge-
de Heidenwereld.
die niet alleen strekten
om
Denk ook om de wonderen
te verschrikken,
maar ook
om tot
in
Nineve en Babel,
bekeering te nopen
En
waar Jezus zelf verschijnt, komen bij de kribbe van Bethlehem weer de uit het Oosten de Heidenwereld representeeren. Bij het groote drama op Golgotha is het weer de heidensche wereld, die in Pontius Pilatus zich slingert
wijzen
om van
den stam van
Israël,
opdat de dood van Gods Zoon het product zou
de twee werelden, die der Heidenen en der Joden.
Bij
zijn
het Kruis bespot
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's