Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 323
college-dictaat van een der studenten
Cap.
De AuCTORiTATE Sacrae SCRiPTURAE. §
III.
Wil
inspiratie
deze
al
weg
den argumentatieven
ik
want de
bewijzen
laat
niets
tot
zóó
zicii
lijden,
Bewijs
14.
Real. enz. 149
V. d.
op, dan kan ik mij deze moeite sparen,
De
aantoonen.
niet
eer
experientie
slotte het geloof
ten
toont, dat
ondermijnen en
verzwakken.
Onze manier van bewijsvoeren.
III.
Staat
het
dan met deze zaak eigenlijk
om
menschen, wij hebben
tot
hopeloos ?
niet
Wij
zijn natuurlijke
zekerheid te geraken onze bewijsvoering, raison-
nement, argumentatie en concludeering noodig en
nu plaatsing op dat natuur-
is
standpunt per se negatie van de inspiratie, moeten wij dan niet zeggen
lijke
het
maar beter
is
er niet over te redeneeren,
want
tot
zekerheid kunnen wij
nooit geraken ? Dit
De
dezelfde quaestie als die bestaat ten opzichte van de wedergeboorte.
is
door
mij,
in
die tot inzicht
kwam
bovennatuurlijke
daad
v/edergeborene,
een
van
ellende en nu zegt
zijn
Gods,
wordt door den natuurlijken mensch uitgelachen en deze zegt inbeelding, fantasie
;
dat denk je wel, maar
Die critiek over de
En vraagt men
nu
of
af
volken
alle
op
elk
gedurende
en
terrein
effecten,
;
alle
„dat
:
eeuwen door
de wedergeboorte fantasie bleek
eeuwen en dat haar
doordat er breking
den
mensch en een leven van geloof en
een
omvang hadden
kwam
liefde
is
maar
is
dezelfde.
te zijn,
wedergeboorte gerepeteerd
staat dit feit tegenover die critiek, dat de
„er
realiteit."
der wedergeboorte bleef alle
realiteit
zich
geen
is
:
een nieuv/ leven gewrocht,"
is
effecten zichtbaar
dan
onder
waren
de zondige natuur van
in
ontstond
en zoo gelijksoortig waren, dat er
;
in
effecten, die zulk
den
tijd,
toen wij
nog goed waren en normaal liepen, geen onzekerheid, maar zekerheid dienaangaande bij de kinderen Gods bestond.
Maar daarna ging men mis en wel bepaald sinds het Rationalisme der eeuw werkt op het gebied der kennis, maar ook op het gebied van
vorige
Het geloof bestaat
het bewustzijn.
gezegd
heeft
uit
twee stukken
:
kennis van
al
wat God
Woord, maar ook een vertrouwen, dat Jezus mijn
zijn
in
zalig-
geleerd, dat een Christenmensch van
Onze vaderen niet als een bizonderheid, maar als volkomen verzekerd is een gewone zaak. Maar toen het Rationalisme de vastheid van het denken maker
is.
weg
dan weer dan
;
die ziet
;
loswrikte,
terrein
schriftuurlijk
geloof
dat
altijd
zaligheid
zijne
op
hebben
het spelletje der
niet
;
men
op
ging
ook de verzekerdheid van het ;
slingerde
onzekerheid
toen
bekommerden begon men wist het nu eens wel, heen en weer tusschen ja en neen. Als men vat,
schriftuurlijk
terrein en innerlijk altijd
samengingen,
men, dat tusschen die beide een groot verband bestaat.
geesteswerking
de zekerheid
is
van
het,
de
die
het
kennisse
geloof
in
u
versterkt
en
Een zelfde
daardoor
tegelijk
en de zekerheid van het persoonlijk geloofs-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's