Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 629
college-dictaat van een der studenten
§ hierin
153
signis praecursoriis.
weer saam hun oorspronkelijk organisch verband rk
c/.vxk£.(pxXm(j}<tB-xc
Schepping
De
4.
in
ttxvtx
rw
'vj
X,o^crro.
d.
1.
dingen der
alle
vatten
te
en
te
zetten onder één Hoofd, Christus. Col.
1
26, 27.
:
God
dat
altoos,
genade
2 Tim.
1
Dit
10.
9,
:
voor één, maar voor
heeft, niet
universeel, niet particularistisch
zij
Gods genade,
van
rijkdom
de
TrXoJroq,
o
veel
dat
alle
beteekent
volken; dat
is,
de doorgaande leer van Paulus, den universalistischen
is
apostel, die staat tegenover het particularistisch gevoelen der Joodsche christenen.
En zonder nu bepaald van dat Efeze 2
den
15,
:
was,
en
De
17.
onderscheidt
{xv^p(x>7roq), (ji.xKpó(.v
QL
En dan
vs.
Derhalve en Joden
gaan
18
vs.
zijn
hij
hier
ïy^^px tusschen deze
een Jood,
zelfs
zijt
ïv
dat
zij
en zóó komt de vrede.
o-iMpixn
ïvl
hebben de
nu
7r/73(raywy/7 tot
den Vader
meer proselieten maar
niet
in
de hemelen
heil steunt niet
is
Üyeii^zr^
iv ^vt
a-iifx,7roX>Txt
burgerstaat, huisgenooten
van den Vader, die
op een Joodschen hoeksteen, het
niet
:
twee moet opgeheven moeten worden één nieuwe
voorop.
cl af^tporzpoi
19, gij
dit feit
wat het doel van Christus' optreol fzxy.pkv, de duidelijk twee deelen
De
samen burgers van één
namelijk
gezin,
niet
maken, wordt
te
apostel zegt hier,
lyyCc, de Joden.
ol
gewag
in
samen moeten één gemaakt worden,
zij
mensch
De
dan
en
heidenen en
16,
fzna-rnptov
omschreven
het duidelijkst en het breedst
;
heidenen
van een huis-
En dat huis
rust
op Joodsche afkomst
of
van apostelen en profeten,
dergelijks, maar vs. 20 s.s. op het fondament waarvan Jezus Christus de hoeksteen is. Vroeger waren die heidenen, naar luid van vs. 11 en 12 „voorhuid" genaamd vervreemd van het burgerschap Israëls enz., maar nu is de zonder Christus iets
;
;
fj,z(TOTiiyj:a
saam
geslecqt en allen gaan
Elders noemt Paulus
dit,
Gods.
in het huis
dat in Christus
is
noch Jood, noch Griek. alle twijfel opgeheven
Metterdaad wordt dus door de apostolische openbaring
we mogen noch kunnen
en
bedding van het genadeleven droeg
daarna weer
Nu
8.
genade
Abraham Exodus 3.
niet
:
was
als
„Ik
is
zij
Mozes' vraag
mij zeggen,
ben de
„el
tijdelijk
karakter
het universeele tot het particularisti-
Oude Testament.
terug tot het
geworpen, vinden
Op
uit
in het universeele terug te keeren.
de versmalde bedding
uit
zeggen,
we
keeren
in
dat de engere, versmalde
dan
de Israëlietische bedeeling een
dat de stroom versmald
;
om
sche
zeggen,
anders in
hoe
is
we in God
tot
is
Het eerste teeken dat de
ingevloeid, dat het heil op de afstamming
zijn
in
den braambosch „wat
naam?"
(vs.
13),
schaddai" of eljoon", want dat
openbaring, maar vs. 15 „de Heere, de
God uwer
is
zal ik tot
hen
antwoordt de Heere de universalistische
vaderen, de
God van Abra-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's