Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 332
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima).
314
twee voorstellingen,
het Israelietisch besef niet tegenover elkander
voor
die
stonden, maar veeleer
elkaar geschakeld lagen. Ziet het
in
waar van God gezegd wordt, dat
Hij in
maar
Psalm
in
storm en onweder verschijnt
uit
50,
Sion,
de volkomenheid der schoonheid, met een stralenbundel van bliksemen.
Nu
schijnt
dan toch
er
De
menschelijke
God gesproken
duiden, waar
?
God
praesens
is
;
word^
Dat zou met de omnipraesentia
heel
vijf
ellen.
Bij
namelijk
hoog,
Wij vinden ze
en van Salomo's tempel. Voorts
de Apocalypse.
bij
en met een
tien ellen,
de oprichting van den
de profetieën van Ezechiël, en
in
Ezechiël hebben ze een viervoudigen
vorm van hoofd:
leeuw, arend en mensch. Voorts verschijnen ze daar met raderen.
stier,
dat Ezechiël ons de cherubs als raderen afteekent,
zeggen,
niet
in
de Heilige Schrift niet constant. Gewoonlijk
in
is
gestalten,
van
vleugelslag
tabernakel
wil
te
Laat ons zien.
voorstelling der cherubs
het
breeden
in
van
localiter
wezen.
strijd
zijn
de cherub eene plaats aan
hadden raderen
Een soort hemelsche
Dat
maar ze
op maar het stond toch met hunne beweging in verband. Ook de Openbaring worden zij „dieren" genoemd. De vier en twintig ouderlingen bij
zich.
wielrijders dus
;
dat
niet,
zij
die wielen reden, in
zijn
de representanten van de uitverkorenen
tegenwoordigen de engelenwereld. Dat de cherubs ons geteekend worden,
nadenken,
in
den hemel, de vier dieren ver-
tempel, zoowel
bij
de cherubs
deze voorstellingen, zoowel
al
Ezechiël als
er werkelijk
in
lichaam, in
bij
den tabernakel
men maar als in
de Openbaring, geen photografieën
zoo uitzagen, maar moeten aangemerkt
bolische figuren, eene zinnebeeldige voorstelling.
raderen
van het beeld, waaronder
oorzaak, dat de meeste menschen, die niet
de war raken. Maar die moeilijkheid valt weg, zoodra
helder inziet, dat
nu
is
in
niet constante
den
zijn, alsof
als
sym-
Een cherub heeft geen
een menschelijk of viervoudig lichaam. Van vleugelen of
laat staan
eigenlijken zin
om
er
is
geen sprake.
Het
is
al
zinnebeeldige voorstel-
wezen van den cherub uit te drukken. Nu hebben wij onszelf af te vragen, wat die figuren ons omtrent het wezen van den cherub zeggen. Maar altoos moeten wij daarbij bedenken, dat de cherub geen somatisch bestaan heeft, maar een geest is. Het inwendig geestelijke moet uitwendig waarneembaar voor ons worden afgebeeld. Als wij dit maar in het oog houden, dan is het niet alleen verklaarbaar, maar dan wordt het zelfs heel natuurlijk, dat dezelfde cherub nu eens zoo, dan weer anders wordt geteeling, die alleen dient
kend. Dat hangt er van
wezen
het
af,
of de
Heere ons
dit
of dat
van zulk een geestelijk
Zoo bijvoorbeeld in den tabernakel is de hoofdzaak, dat de cherub de heiligheid Gods beschermt. Daar spreiden de immense vleugelen wil openbaren.
ware een
der
cherubs
het
zondige stof dezer aarde en de heiligheid van
als
het
vorstelijk tapijt, dat er scheiding 's
zij
tusschen
Heeren voetdruk.
Moet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's