Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 501
college-dictaat van een der studenten
§
107
De Foedere Operum.
6.
Moest de koning niet boven majesteitsschennis Wetboek van Strafrecht in het verheven zijn ? Neen, en daarom wordt in ons daarvoor gesteld. Zoo nu ook is het bij eerste hoofdstuk een aparte categorie eer men aan de gewone zedewet wordt, proefgebod proefgebod. Met dat of
men
inbreekt
of
steelt?
het
toekomt,
in
een aparte categorie de vraag behandeld
De schending van
't
:
wie
zal
wetgever
Satan
proefgebod was majesteitsschennis.
zei
:
zijn ?
mensch,
het geven van de wet zal aan u staan. Waaraan kan men nu weten of iemand de majesteit van den wetgever eerAan groote overtredingen, b.v. moord, wanneer de eigen aandrift in biedigt ? ik er niets van begrijp en den mensch zegt dat mag niet ? Neen, maar als willekeurig is, dan juist puur nu in?", als 't bij me zelf zeg: „wat steekt daar daarkomt de prikkel om de autoriteit van den wetgever op zij te zetten, en het karakter van aan juist wordt de ware onderdaan gekend. Dat nu is ook tien dagen te om opgelegd niet wordt Adam proefgebod in het paradijs. :
het
vasten ten
;
neen, van allen
wordt volkomen daarvan
ontzegd;
boom
Slechts
voldaan.
zal
hij
mag
des hofs
't
hij
gebruik van één
Dat was volkomen
afblijven.
Aan
vrijelijk eten.
zijn
behoef-
boom wordt hem overeenstemming
in
gekregen. met den toestand. Over heel de natuur heeft Adam heerschappij quaestie De Mijnentwil. af om boom eenen dien Maar, zegt God, blijf nu van van punt op de als daarmee wordt van het buigen voor Gods souvereiniteit zwaarder te Maar des een naald gezet. Geen simpeler verzoeking was denkbaar. dan ook bij de overtreding de schuld. Juist wanneer het een zwaarder
was
beproeving was geweest,
Nu
echter heeft niets
begeerte
of
God
Satan.
wat ook. wil
zou
't
ook
meegeholpen
De
souverein
val
is
zijn.
begrijpelijker zijn geweest, dat hij viel.
om Adam
te
doen vallen
;
geen honger of
niets anders geweest dan een toegeven aan Neen, zegt Satan tot den mensch, zelf kunt
En op dat punt is de mensch bezweken. Dat proefgebod geheele houding brengt de kwestie dus juist waar ze wezen moet, n.1. om de
ge souverein
van
de
zijn.
zedelijke
orde
tot
Adams
bewustzijn te brengen.
Neem
de zedewet
niets geen buiten den wetgever, en de volbrenging ervan kost den zondelooze ververlokkende in komen De strijd begint eerst, als we opoffering of moeite.
zoekingen, waarbij de gehoorzaamheid geen vanzelfsheid meer is, maar moeilijk der zedewet In de oorspronkelijke gerechtigheid staande was het houden valt.
voor
Adam
een
vanzelfsheid.
doen, zoomin als de dieren.
Hij
't
Was
zijn
natuur.
Hij
bezat er geen aandrift
kon Eva geen kwaad Maar wel was het
toe.
draden van de zedelijke ordinantiën saam te knoopen in dat eene: het souvereine recht van God om te gebieden tot over het zedelijk moest leven van den mensch. Als Adam tot bewustzijn daarvan zou komen, eigen kennen: v/ereldorde zedelijke der moment dit allesbeheerschende hij mogelijk
al
die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's