Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 376
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Peccato.
126
Het
doorwerkt. neen,
aldus, alsof het
niet
is
moet genomen worden
geloof
het
hebben van geloof voldoende ware, als inwerkende op onze gedachten,
woorden en werken. Dan is er maar één goed werk en dat is het „gedreven worden door het geloof in Christus" en maar ééne zonde: „iets te denken, te spreken of te doen buiten Jezus Christus om."
l.Peccata venalia en mortifera. Deze onderscheiding standpunt
der
kleine
vergeeflijke
of
daarom
men zeggen wilde
maar
in
Roomsche kerken
Dit stelsel staat tegenover
de
zonden
we
die
niet.
buiten de wet
staat de dood waar de Wet
;
ligt
;
beheerd worden
Met
eerste zijn alleen de
't
te
theorie
gelijk wij ;
in
er zijn vele dingen, niet.
men het menschelijk leven als een door God beheerd wordt, een gedeelte
onze Oost landerijen hebben, die beheerd en die
dat
God voor
één
den
onder
Almachtige,
zijn
wet en
staat,
gedeelte niet,
maken
van het
doen
niet
wij
geen wetten.
terrein des levens
wij dus te kort aan de
Souvereiniteit van God.
dat het geheele terrein des levens als liggende
Maar
voor het deel, dat wij onder ons beheer hebben, maken wij
beweren,
God,
laatste
daarin, dat
ligt
wetten zou gemaakt hebben, voor het andere
in
't
doodzonden zonden en
van zegt en daarvan geldt de vloek dus
Almacht en Alomtegenwoordige geloof
bega die dus
Rome vindiceert dit door te zeggen, dat er dingen om doen. Op alles wat in den jNó^jc verboden staat,
voor het deel, dat niet onder ons beheer
;
;
vorige als pool tegenover pool; volgens
beschouwt, waarvan een gedeelte
terrein
onbeheerd
„Wacht u voor de doodzonden,"
die overtredingen zijn dus mortifera.
niets
De grondfout dezer
wetten
't
volgens
gelijk,
overige eigenlijk
zijn,
:
„Kleine zonden doet ge toch overal
:
hemels naam, doch wacht u voor de doodzonden!"
's
alle
;
die
zonden.
staat overal in de
alsof
zijn
die wij zoo straks bespraken zij is het ook spreekt van erge of onvergeeflijke en Deze distinctie is door Rome overgenomen
dezelfde,
is
maatschappij,
De
Belijdenis
Schepper des hemels en der aarde"
beschouwd worde
als
:
„Ik
eischt,
door God beheerscht,
regeling.
Omdat dus van Godswege niets onbeheerd is gelaten en de Alwetendheid Gods verbiedt, aan te nemen, dat er gevallen kunnen voorkomen, waarin niet
voor
voorzien
is,
God geen
zoo volgt daaruit, dat er geen geval voor kan komen, waarvófj.sq
heeft gegeven.
Dat alle zonden niet gelijk, maar ongelijk nog deze toelichting noodig. Ik in
kan
stellen
het creatuur.
zijn,
tegenover elk zijn een worden: het Of,
om
een beeld
te
heeft in verband hiermede
zijn is in
God
;
het
worden
gebruiken, denken wij Christus en Zijne
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's