Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 649
college-dictaat van een der studenten
§ dagen
zes
geschapen boek gesteld
te
vroegeren
datum,
door
dat standpunt staande,
maar een
geen
feit,
daar
staande,
stellen
als een
niet
Aannemende, dat lijkheden
is
't
zijn
hun
kennis
van
dat
reeds aan
óf
het scheppingsverhaal realiteit
wij, die het
zijn
is,
is
vroeger
aannemen,
er nu
twee moge-
meegedeeld wisten
en
„Schepping" neemt het eerste aan
eigen
ontstaan
Adam
is
kan geschieden
zij
Mozes
reeds
't
door een visioen
't
zoo door
maar het
;
traditie tot
is
niet
waar-
lang zou hebben laten leven, zonder
Wij gelooven dus met de Kerk,
en wezen.
meegedeeld geworden.
wederom twee mogelijkheden, wat
er
zijn ;
derhalve oneerlijk, al-
is
is.
God de menschen eeuwen
schijnlijk, dat
deeling
deze
;
van een
maken naar ons beeld"
„Laat ons menschen
de Ethischen trekken, maar wel
menschen
de
Mozes kwam. Ten Kate in
Nu
zijn
:
dat
dit
overgebracht
zijn
voortbestaan
voor de menschen waarheid was geworden.
óf dat de schepping eerst aan of
't
beeld
dat gebeurd
feit,
maar
Gods te gaan redeneeren en het dus voor te wel een feit. En daarom dogmatische conclusies uit dat
ware het
als
Gods mogen
beeld
zouden
traditie
realiteit,
menschelijke voorstelling; het
dat
uit
de
op
niet berusten
religieus gevoel, dat eindelijk
Op
krijgen volgens deze heeren dus de
;
dan
die
dan
zou
traditie
Wij
geweest.
is
Dei.
De Pentateuch en ook het scheppingsverhaal werd in Hiskia's misschien komen er enkele stukken in voor van
voorstelling:
dagen
De Imagine
2.
betreft
de wijze van mede-
:
;
was notio clara. Ten Kate kiest wederom 't eerste, terwijl 't laatste de waarschijnlijkheid voor zich heeft. De visionaire mededeeling wordt in de H. S. steeds voorgesteld als gebrekkig en minder hoog staande dan de andere. Daar de mensch in 't Paradijs zonder zonde was, en de vorm dus hooger, helderder óf
kon
door dat
zijn,
baringen zelf
Ie
Hoe
feiten
Ook
de notio clara waarschijnlijk.
niet
in
dit
Christus ontving zijne open-
En
een visioen maar notione clara.
wordt God voorgesteld
mond. twee
is
er
ook
zij,
de
als
met den
sprekende
probabiliteit
in
't
scheppingsverhaal
mensch van mond
de notio clara voor.
heeft
tot
Deze
moeten echter onverbiddelijk vaststaan
de feiten
zijn
door
God
zelf
meegedeeld.
2e
voor vorm en inkieeding verleent de H.
40
De
locus classicus voor deze
Het verhaal
der
zaak
is
S. garantie.
Gen.
Schepping loopt door van
1
:
26, 27.
Gen.
1
:
1
tot
Gen. 2
:
3.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's