Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 362

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 362

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

LOCUS DE PECCATO.

112

Gods

neer wij zien, dat de uitstekendste kinderen

nog zooveel hoogere mate

in

het lijden verdroegen,

om

ten 4c zin

erlei

een betooning van de heerhjkheid Gods

God een om te laten

eensdeels, dat

dat

te zijn

en dat wel

in

twee-

:

Hij slaat

tot

den

blindgeborene

dat

zijn

lijden

niet

hoe

zien,

9

(Joh.

in

om

brand maakt

toonen

v.v.)

1

:

hoe

te laten zien,

Hij

blusschen kan;

De woorden van

genezen kan.

Hij

volkomen, waar

dit

is

de kracht Gods

tot

zegt,

rapport staat met zijne of zijner ouderen zonde, maar

„opdat Gods heerlijkheid zou geopenbaard worden"

dat dit geschied

Jezus

Hij

d.

w.z.

genezing en betooning Zijner macht,

om te doen uitkomen niet voor den mensch maar tegenover een derde, wat God in zijne kinderen wrocht. Wie Job verstaan wil, moet daarin de verklaring zoeken, dat Satan aan God de macht betwist om zóó een zondaar aan zich te verbinden, dat hij niet meer los kan komen. En nu zegt God Ik kan Job in het vuur werpen, en nog zal anderdeels tot geloofsbeproeving

zelf,

:

trouw

Mij

hij

boek

Dit

blijven.

nu

om

dien

derden

waarschuwen, dat

te

dient

God

deed en hoe de band, die Job aan

ook

in

Het

hun

God

lijden

element

actief

aan

toonen, hoe

te

verbond, onverbroken

zij

en eindelijk voor de andere geloovigen

om

niet

bleef,

God

dit

en boven-

aan Gods kinderen zouden komen

tot vertroosting,

opdat

zij

weten, dat

;

zij

verheerlijken kunnen.

van Gods kinderen

in het lijden

is

dus de verheerlijking

Gods tegenover Satan.

De vraag waarom dq geloovigen

sterven moeten, zullen wij behandelen

bij

de Eschatologie.

De De

co nditiojieele onsterfelijkheid. conditioneele onsterfelijkheid

guérissent sterfelijk

et

vernietigd

voor wie

worden, in

a

des malades qui périssent."

ophouden

Jezus gelooft en

Men noemt conditie,

y

il

en niet onsterfelijk

is

dat

dit

ge

In

't

als

men

gelooft

men

geheel geen opstanding is

hier

eerwaarden heer

zijn,

onsterfelijkheid

dan afhangt van de

Terwijl de Gereformeerde Kerk leerde

tot Christus

behoorde, en een onzalige opstan-

deze ketters, dat er voor de onbekëerden

is.

te

leeraar te Rotterdam

het leven ontving.

omdat de

Christus.

in

„il

bestaan en de onsterfelijkheid alleen bestaat

Hem

niet geloofde, leeren

Deze dwaalleer jeugdig

uit

y a des malades qui De voorstelling, dat de ziel :

en dat metterdaad de meeste zielen vergaan,

;

te

conditioneel,

een zalige opstanding, als

ding

de voorstelling

is

;

geïmporteerd

lande toch

zal dit

maar eenvoudig

door

Dr. Jonker, een

nog

wel geen eigen vondst van dezen

napraterij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 362

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken