Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 726
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE HOMINE.
84
de tegenstelling van
A
(X! p £T(y.Q c
de
;
b/toia-cog
is
necessitas vi
:
verstaat
tegenstelling
eerste
illata.
men
terstond
men
als
maar waarvan het een onder voogdij staat, het andere niet. De onmondige krijgt niets dan er wordt voor hem gecijferd de mondige het resultaat van het cijferen nu verkeert zelf. Het dier in den toestand van den onmondige cijfert het dier heeft wel een wil en een besef, waaronder die wil gedirigeerd maar dit besef is niet product van zijn denken, maar het resulwordt van een optelling en aftelling, die taat van de efficiënten in zijn wezen denkt aan twee
kinderen,
middelen
beide
die
bezitten,
;
;
;
;
maar de natuur voor hem deed. Dit is de necessitas naturalis deze bestaat ook bij een kind en dat heeft dan ook geen liberum arbitrium. Komt iemand echter tot onderscheid van jaren weet hij te onderscheiden tusschen goed en kwaad dan heeft er in hem een ^txlpzcrtc plaats gevonden, en werd hij ^ixipiriKGc. 'Ek oCa- o g de daad van iemand, die vrij is, heet kKO'^a-iog daartegenover niet
zelf,
hij
;
;
1
een
sterkere
berooft;
dan
Maar
dit
wij
;
;
de necessitas
staat
is
onze
in
vi
een
wordt
een vis
niet
er
zoo
;
personen
wordt
daarom
alleen
anders
iets
ais hij
is
het
^.-Koi^cnsc.
onze eigen overweging maken en aan ï-KoCa-ccg.
doet
(joet,
van onze macht
ons
moreele invloed uitgeoefend, dien
statu recto èn post
hij
is
of
op ons uitgeoefend; dan
tot
het
genoodzaakt worden, doordat
tot iets
er alleen een
blijft
De mensch is dus èn in Wat de mensch arbitrium. Ook de zondaar, en
illata
opnemen,
gebleven.
;
kan
verlokking
persoon,
onzen wil assimileeren, dan
doen
Men
illata.
hij
lapsum ScAtpenKÓc en kKojmsc
uit vrijen
met
wil en
zijn
liberum
zonde doet, koos die zonde en wilde haar
De Gereformeerde
schuldig.
leer heft
de ver-
antwoordelijkheid van den mensch dus niet op.
Maar
vergissen
dan
ons
wij
niet ?
Sprak Luther dan
niet
van een arbi-
Antwoord de kenners bedoelden nooit met arbitrium servum de formeele, maar altijd de materiëele vrijheid. Het ik, wilden zij zeggen, heeft door de zonde het vermogen verloren, om, waar 't goede tegenover het kwade staat, het goede te willen en God te kiezen. Adam in den staat der rechtheid kon óók voor God en het goede kiezen maar de zondaar kan dit niet meer. Hiermede is echter niet gezegd, dat de mensch, wat hij nu doet,
trium servum ?
:
;
niet
val
doet
door
zijn
Het verschil tusschen den mensch voor en na den
wil.
raakt niet de formeele,
gedaan wordt,
God
en
het
is
wel
goede kiezen.
intellectus voluntatem
Het
sterkst
maar de materiëele
gekozen
zien
en
Maar
gewild
dat
hij
;
vrijheid.
Wat
dus gedacht en
maar de mensch kan
God
niet
niet kiest, dat wil hij
;
meer
inclinat
ad peccatum. wij
dit
in
Satan.
Satan
heeft
wel
een
wil
;
wat
hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's