Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 340
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
2
Locus DE Ecclesia.
160
kon
vonnissen
zijn
het
uitvoeren,
zelf
hadden
alleen
niet het jus vitae
zij
ac necis, hetwelk aan den procurator overbleef.
De
de Jeruzalemsche
van
leden
waren
nu
kerk
van het Sanhedrin,
los
hun conscientie was gebonden aan het gezag der apostelen, die
dezen zin
in
het Sanhedrin voor hen vervingen. Doch, zoolang die kerk in Palestina
stond
onder de
zij
woonde,
de landsoverheid van het Sanhedrin.
jurisdictie»
Van de
ééne zijde werd dus het Sanhedrin verworpen, van de andere zijde werd het
Zóó
geëerbiedigd.
22
alleen
Acta 23
is
5
:
te verstaan.
stonden
er,
wat
zouden noemen, politie-agenten
wij
Ananias beval,
dat
degenen,
aan
te
slaan.
hij
den Hoogepriester
maar
zijn
hetzij
met
civiele
hen
tot dat
Zij
Dit
als
feit,
wij
Stellen
absoluut
autoriteit,
of
vrij,
(kpyjj^v
ro'j
Wel woonde Paulus
X%z~j.
genoegzaam bekend, behoeft
nader
niet
het Joodsche volk
dat
eens,
onder een procurator, maar toch
De
te eerbiedigen.
maar ook een
civiele
was
in elk
hij
zeer
natuurlijken
De
leven.
is.
De
civiele autoriteit In dien
toestand,
apostelen
e. a.
was
niet alleen
De vaccine-dwang van
zich aan de civiele-nationale wet.
Israël niet blijven bestaan.
burgers
instellingen
die
weldra
bleven
zij
dit
Joden.
ontstond
en
eerst civiel
dat
volgen
van
de
joodsche
in
Daarom kon
het
rijk
moest weg, anders ware
de christenen
in
we dan
Palestina joodsch
gingen niet meer op naar het Paaschfeest,
Hierin
lag
nu
beslist
is
Maar
gevaar, omdat ook de civiele
Vandaar de
op het convent
te
felle strijd,
Jeruzalem, waar
onder de joodsche wet moest blijven leven. De
werden dus besneden en daarna gedoopt.
zou dragen.
een
het prae-
overgangstoestand vinden
onder de Joden geestelijke duiding hadden.
werd besloten, dat men kinderen
geval
Als Paulus dus Timotheus laat besnij-
voor Israëls volk.
civiliter
besnijdenis nu
offerden niet meer enz., zoodat er kerkelijk een finale afscheiding was. als
te
blijven
een nationale maatregel, evenals
zaak,
de geestelijke leugen geperpetueerd.
bleven
ïa-rh 'ap'/jiptóc,
'ri'Bv.v^
gezag staan?
conformeert
ook den
Paulus op den
In.
waardigheid, doch niet als Hoogepriester,
Pruisen de vaccinatie een nationale zaak
putium gold
om
welke verhouding zouden dan de christenen onder
in
zouden het hebben
geestelijke,
;
:
lezen
hun eigen landpalen woonden.
in
worden geadstrueerd. bestaan,
stonden, ojy.
we
hem, waar
bij
het gaat over geestelijke zaken, verzetten zich de apostelen steeds
het Sanhedrin.
tegen
van
en Cap.
1
gebied, maar de Joden poogden steeds autoriteit uit te oefenen ook
over de Joden, die niet
Wanneer
3 zegt
vs.
in
zijn
in
hem
bij
alleen in zijn civiele autoriteit, als
op
niet
die
Waar nu Paulus
mond erkent
den,
Blijkens vs.
30 stond Paulus terecht voor het Sanhedrin, en naar luid van Cap. 23
:
Doch bepaald werd,
wet dehinc geen ander dan een
Dat was het groote punt.
En daarom zou
het
dat
civiel karakter
ook
alleen gelden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's