Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 572

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 572

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Locus DE Christo (Pars Prima).

24

van Christus spreken voor

er zijn echter teksten die

menschwording, dus

zijne

het uitgemaakt, dat Christus een voorbestaan had."

is

Deze quaestie niets,

schijnbaar

is

men deed

mee.

er niets

kan een

woon mensch, om aan

opgevat

oisif

het gaf

;

worden voor de Arianen,

strijd

Hem

Godheid ontkennen willen en

Christus'

maar werd

interessant, Zij

die

toch voorstellen als een buitenge-

wat geen mensch bezat en

te toonen, dat Hij iets had,

dus bovenmenschelijk was.

Maar

die

wij,

dat Christus

belijden,

is

de Immanuel,

God geopenbaard

het vleesch, hebben aan deze quaestie, aldus opgevat, niets; voor ons

Godheid reeds de

want

niets,

zij

De 't

volgt

niet

omdat

God wordt genoemd,

Christus, en dat

is

Hij

eeuwig

is,

in

welken

zin heeft het

Maar

Waarbij moeten wij

is

Hij

Hem

terwijl reeds

uit

dat voorbestaan tot

Christus eenmaal God, dan

is

wezen de

uit het

God, maar omdat

God

Hij

qualiteit.

Niet

Hij eeuwig.

is

is,

voorbestaan van Christus dan wel beteekenis ?

voorafbestaan

zijn

Niet wanneer wij over

in,

volgt dat Christus eeuwig was.

Want

onzin.

de qualiteit het wezen, maar

uit

deze bewijzen geven ons

Groningers concludeerden

en

Supranaturalisten

wezen van

al

wel een voorbestaan, maar geen eeuwigheid

Christus

uit het feit, dat

En

virtus aeternitatis opgesloten.

sluiten

in

ligt in zijne

spreken

aantoonen?

uit

de H.

als

den tweeden persoon

S.

in

de H. Drie-

De Zone Gods is niet pas bij Bethlehem de Messias geworden, maar Hij was het van eeuwigheid af. Hij werd niet Zaligmaker, Koning en Hoofd zijner Kerk in den loop der eeuwen, maar was het eenheid,

maar

Middelaar.

als

vóór den loop der eeuwen, en

uit zijn zijn

liet

van den Messias den loop der

eeuwen voortkomen. Heb ik dit ingezien, dan wordt mijn blik op de geschiedenis geheel anders, dan is Christus' komen niet een tusschenbeide treden tusschen Israël en het Nieuwe Testament, maar dan ligt Hij reeds verre achter Israël en is alle rijkdom van openbaring

Dan voller

is

en

is

haastelijk",

lijken,

maar

:

het

eens

Daarom waarmee

„laat

gaat, tot Gij in niet

tot

mechanisch

volkomen als

is

niet

vleesch

het

;

al

Hem

maar

maar

bidden

bedoeld

zij

vleesch

altijd

„Het komen van

Kerke

der

„Kom Heere

:

een komen tot ons,

is

Jezus, ja

om ons te

verheer-

het Paradijs en dat steeds door-

in

heerlijkheid verschijnen zult, zich verhaasten."

alle

wij

dan

zien zal.

smacht

Hem

De

Dus

bruid wenscht niet af te breken

er naar

Hem

te zien

komen

in zijne

zien zal.

hiermede, als met een scheepje, dat heel

zijn geheel,

;

gezien wordt in het vleesch en duurt deze

het een klein stipje en zien wij alleen het witte in

Hem. komt in de wereld

uit

half

een Deus ex machina.

werk van den held is

eerst

uw komen, begonnen

volkomenheid, zoodat

Het

alle

geschiedenis

Hij

voor de geheele geschiedenis slechts één doel.

er

Christus Jezus."

kom

dat

tot Hij eindelijk

voller,

Openbaring voort

Zoo

in Israëls

de Openbaring,

kunnen het nog

niet

uit

zeil,

de verte nadert

toch

is

onderscheiden.

nader en nader, het wordt steeds meer zichtbaar

;

;

eerst

is

het scheepje er reeds

men kan

Maar

het

komt

reeds zien welk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 572

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken