Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 423

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 423

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

§

We

zoo geweest.

niet zelfs

Calvijn

bij

Idea Foederis in Sacra Scriptura.

2.

vinden het wel.

wanneer

zijn,

eerst

over

formeerde

die

de controvers met

is

Bullinger

het zij,

de

al

geweest.

werd

van

uiteenzetting

genomen

uitsluitend

Daarom

't

goed

er

op

van het verbond

dit ten

maar

sluiten,

Wordt door God

aanstonds,

den

dat

individu

het niet

en

A

verdrag

met

Blijkens

Genesis

plantenrijk

gevolge, dat er geen behoorlijke,

gekomen

De

is.

Dus de

de genade.

natuurverbond deugt

hoe

gratia

tegenstelling

niet.

de Heilige Schrift de eerste ver-

in

Noach èn

We

oprichten.

maar de natuur en

in

Abraham.

Het verdient

hebben daarbij dus

niet te

van

is

zoeken

Het verbond komt hier monopleuritisch

Ook treft ons hier reeds wordt opgericht met den enkelen individu, maar met

wordt

9

:

bij

Abraham geen sprake

zaad, en zijn heele omgeving,

zijn

het

bij

en opgericht.

ingesteld

en B, maar met den

9

genade

particuliere bij

naar een onderhandeling van partijen. 't

Daar nu de gratia communis

niet betreft het heil in Christus,

Daarna komt het verbond der

voor.

na.

dit is uit

't

te wijzen,

opmerking, dat beide malen, èn

verbond

het

algemeene genade.

het terrein der

een

Maar op

de Grundleger.

is

salvans of salvificans, en aan het verbond

als gratia

Maar ook

niet gedacht.

is

daarin niet voor en zoo werd de

stuk der waarheid

dit

tusschen genadeverbond tegenover

melding

tot

Dat

dat geschrift te weinig acht geslagen.

hem eenvoudig

schreven

latere

met Noach

kwam

Hij in

geen aparte sedes heeft gekregen, had

consequente

Maar

Rome niet behandeld. De man, die het verbond een afzonderlijk geschrift heeft uitgegeven van gere-

in

Noachietisch Verbond heeft Bullinger

En

Calvijn.

de Roomsche dogmatiek toen reeds een

in

Doch

dergelijke locus bestaan had.

dus ook

bij

van opzettelijke ontwikkeling geen sprake geweest.

is

zou wel zoo geweest zaak

Zelfs heel scherp

29

verbond

zelfs

man en niet

begrepen.

al

alleen

wat

't

uit

Verbond

is

hem

voortkomen.

zal

het dierenrijk,

God waarborgt daar

nooit een

maar ook het

het

geregelde

natuurproces.

Daarna komt het speciale verbond met Abraham, bevestigd wer geconcentreerd in David en ten slotte vervuld in Christus. In

't

we dus maar met twee verbonden

geheel hebben

te

in

Israël,

nau-

doen.

III. Nu levert ten opzichte van de gebezigde uitdrukkingen het Oude Testament weinig moeilijkheid op. Maar het Nieuwe Testament des te meer. a. Het Oud-Testamentische komt eenvoudig van nnn dat „kerven snijden,

nm

houwen" n.1.

beteekent.

snijden

beeld

van

om

Diezelfde beteekenis had oorspronkelijk ook xin scheppen,

iets te

snijden

vormen.

met

Het

verbond

een offerdier genomen, en dat

in

in

is

niet moeilijk in te zien,

verband

staat.

Bij

hoe dat denk-

verbondssluiting werd

twee stukken doorgesneden.

Op twee

altaren

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 423

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken