Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 423
college-dictaat van een der studenten
§
We
zoo geweest.
niet zelfs
Calvijn
bij
Idea Foederis in Sacra Scriptura.
2.
vinden het wel.
wanneer
zijn,
eerst
over
formeerde
die
de controvers met
is
Bullinger
het zij,
de
al
geweest.
werd
van
uiteenzetting
genomen
uitsluitend
Daarom
't
goed
er
op
van het verbond
dit ten
maar
sluiten,
Wordt door God
aanstonds,
den
dat
individu
het niet
en
A
verdrag
met
Blijkens
Genesis
plantenrijk
gevolge, dat er geen behoorlijke,
gekomen
De
is.
Dus de
de genade.
natuurverbond deugt
hoe
gratia
tegenstelling
niet.
de Heilige Schrift de eerste ver-
in
Noach èn
We
oprichten.
maar de natuur en
in
Abraham.
Het verdient
hebben daarbij dus
niet te
van
is
zoeken
Het verbond komt hier monopleuritisch
Ook treft ons hier reeds wordt opgericht met den enkelen individu, maar met
wordt
9
:
bij
Abraham geen sprake
zaad, en zijn heele omgeving,
zijn
het
bij
en opgericht.
ingesteld
en B, maar met den
9
genade
particuliere bij
naar een onderhandeling van partijen. 't
Daar nu de gratia communis
niet betreft het heil in Christus,
Daarna komt het verbond der
voor.
na.
dit is uit
't
te wijzen,
opmerking, dat beide malen, èn
verbond
het
algemeene genade.
het terrein der
een
Maar op
de Grundleger.
is
salvans of salvificans, en aan het verbond
als gratia
Maar ook
niet gedacht.
is
daarin niet voor en zoo werd de
stuk der waarheid
dit
tusschen genadeverbond tegenover
melding
tot
Dat
dat geschrift te weinig acht geslagen.
hem eenvoudig
schreven
latere
met Noach
kwam
Hij in
geen aparte sedes heeft gekregen, had
consequente
Maar
Rome niet behandeld. De man, die het verbond een afzonderlijk geschrift heeft uitgegeven van gere-
in
Noachietisch Verbond heeft Bullinger
En
Calvijn.
de Roomsche dogmatiek toen reeds een
in
Doch
dergelijke locus bestaan had.
dus ook
bij
van opzettelijke ontwikkeling geen sprake geweest.
is
zou wel zoo geweest zaak
Zelfs heel scherp
29
verbond
zelfs
man en niet
begrepen.
al
alleen
wat
't
uit
Verbond
is
hem
voortkomen.
zal
het dierenrijk,
God waarborgt daar
nooit een
maar ook het
het
geregelde
natuurproces.
Daarna komt het speciale verbond met Abraham, bevestigd wer geconcentreerd in David en ten slotte vervuld in Christus. In
't
we dus maar met twee verbonden
geheel hebben
te
in
Israël,
nau-
doen.
III. Nu levert ten opzichte van de gebezigde uitdrukkingen het Oude Testament weinig moeilijkheid op. Maar het Nieuwe Testament des te meer. a. Het Oud-Testamentische komt eenvoudig van nnn dat „kerven snijden,
nm
houwen" n.1.
beteekent.
snijden
beeld
van
om
Diezelfde beteekenis had oorspronkelijk ook xin scheppen,
iets te
snijden
vormen.
met
Het
verbond
een offerdier genomen, en dat
in
in
is
niet moeilijk in te zien,
verband
staat.
Bij
hoe dat denk-
verbondssluiting werd
twee stukken doorgesneden.
Op twee
altaren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's