Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 392

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 392

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Peccato.

142

weten

Wij

mensch aan

keuze Het

sequitur semper dictamen intellectus.

voluntas

:

^

of neen

ja

en

keuze hangt

die

practicum hangt daarvan

judicium

Hoe komt een

Als een zaak ons voorgezet

dictamen intellectus?

't

't

komt de

is,

judicium practicum.

de consequentie van een voor-

of

af,

van

af

gestelde daad, zooals wij die zien, arrideat personae nostrae sive repudiat.

Wat

gelukkig maakt,

mij

noem

„bonum"

het judicium practicum een

ik in

en dat judicium practicum sequitur voluntas. Alles hangt dus af van den toestand van ons ik

ons

de natuur

paradijs ik,

dat,

malum mutatur en wel

ik in

het

verdorven

alleen

ik

judicium practicum de zonde als

het

het

in

is,

kiest

in

onze

God

tegenover

en

zondigen wij eenmaal,

zoo, dat de zonde altijd

ons wordt.

in

Waar dus aan moet

Adam

als

de eigenaardigheid van ons

van ons

zelf

machtiger

neutraal,

dit is

ik

onaangedaan door de zonde, dan waren wij

ik

nog even

Maar

Satan.

ons

Bleef

ik.

voluntas

naargelang ons

;

doende ook het dictamen

malum aangenaam kan zijn, bonum aanbevelen en wordt dushet

door de gesteldheid, waarin ons

intellectus bepaald

ik verkeert. In

Jezus

Satan

In

is

lacht en

zondige gesteldheid

geen

is

hij

dus

goeds en

Daarin

maar

feitelijk

goede

of

het

meer? Ja, beneden, maar richting

zijn

hij

zijn ik,

kiest

om

zijn

eigen wensch

wenscht, begeert nooit

aldus naar die begeerte en

wilsrad over.

zeer zeker. is

edoch

de

het

In

weg nu einde van

van den geheelen weg

altijd vr/y schijnt,

de berglanden loopen de wegen

niet steil

die zigzags

al is

is,

dat

men beneden komt; de

dalende.

een goeden aandrang

in staat tot burgerlijk

geen stap dichter

hem aan

het

bij

het hoogste

in

zich heeft, daar

en

en zedelijk goed; maar met

goed

vermogen ten eenenmale.

burgerlijk

naar

eens hellend, dan weer een eindje naar boven

is dit

danken aan de communis gratia en de overgebleven rudera. De mensch

door nog wel

toe-

vragen, heeft de mensch dan geen edele, goede begeer-

men

Waar de mensch soms te

Terwijl Jezus

willen,

hem

heeft.

zal

ten

loopend,

ook het goede

slaafsch is, omdat onze persoon niet op eenig oogenblik het kwade kan begeeren maar secundum naturam suam slechts één

wenschen

Maar, zoo

hij

opgesloten, dat voor ons zelf het arbitrium

dit

ligt

kwaads; en

iets

altijd

brengt die keuze op

soort

God kiest. God koos.

zondaar, door de zondige gesteldheid van

Üe iets

tegen

altijd

bevredigen altoos voor

te

dus moet

;

het ik „grundverdorben" en dat maakt, dat het onheilige

;

De

en

om

alleen

daar-

dat alles is hij

nog

zulk een stap te doen ontbreekt

rijk was hij niet was de gemeenschap tusschen hem

rijke

zedelijk goed, en toch

is

jongeling! hoe

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 392

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's