Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 540
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
64
der wereld,
die
toon leven, naar het goeddunken huns
wereldschen
een
in
weelde en genot en die hunne conscientie
harten, in overdaad,
stillen
met de
gedachte, dat na den dood alles terecht komt.
Daarom
het zaak in onze gereformeerde kringen de overtuiging, dat de
is
een voor de eeuwigheid beslissend karakter draagt, levendig insluipsel eener kettersche leer 4. e.
a.
De
op
te
punt beslist tegen te gaan en
dit
dood
houden en ieder te bestrijden.
uitspraken der Heilige Schrift laten dan ook den uitweg, dien Oertel
om
insloegen
aan
Rome
ontkomen,
te
niet toe.
Wat was
die
uitweg?
Heeft na den dood, aan de andere zijde van het graf de eigenlijke bekeering
der 950/0 plaats dan komt de kerkelijke dienst op aarde voornamelijk op een dienst
voor die dooden neer.
Doch
aarde gebracht.
Woords met wat
Rome dan ook
Daartoe heeft Oertel
e.
daarbij hoort,
de kerkedienst op
op aarde een dienst des
a.
leeren, dat, evenals er
is,
dat zoo ook aan de anders zijde des grafs tot
op de wederkomst des Heeren een dienst Evangelie
feitelijk
om ook
is
onder die millioenen
Sacramenten
de
bedienen enz.
afgestorvenen
het
Om
tweede stadium van het vagevuur, de dienst op aarde,
dus
het
prediken,
te
De vergadering
der
als niets
is.
afgestorvenen
dit
nu zoo besteld, dan hadden
we
Doch dan zou ons dit zoo zijn Immers niemand kan daarvan iets weten, tenzij God het mede-
geopenbaard. Er
dus de groote kerk, waarbij de onze
Had God de Heere
eenvoudig ootmoedig het
deelt.
is
te laten
Rome's gevaar deed ontkomen.
glippen, zochten ze iets te vinden, dat hen aan
op aarde
te
hoofd
buigen.
te
derhalve voor hunne bewering bewijs
is
En
openbaring des Heeren noodig.
dit
uit
Schrift,
de
niet leveren.
Ze
de Heilige
nu kunnen die heeren
beroepen zich alleen op zwevende uitlatingen, op enkele aanwijzingen, die
zij
meenen te vinden, doch die niets beteekcnen. We moeten dus bij de verdere behandeling dezer gewichtige kwestie scherp onderscheiden tusschen de Roomsche voorstelling van het vagevuur en de voorstelling
der
Vermittlungstheologen,
verschil bestaat.
De Roomschen
tusschen welke beide een principieel
belijden,
(met de Gereformeerden saam) dat
maar de Vermittlungstheologen menschen na den dood in eene nieuwe phase van ontwikkeling komen, waarin zij nog tot het geloof en de bekeering kunnen komen. De voorstanders dezer laatste theorie dan kunnen zich niet op ééne Schriftuurplaats in positieven zin tot staving van hun beweren beroepen. aan deze zijde van het graf de beslissing valt leeren,
a.
dat
;
alle
Laat ons een
man nemen
als
Abraham.
Volgens deze theologen heeft Abraham nu reeds geleefd ongeveer 2000 jaar. Dien
tijd
heeft
hij
doorgemaakt
twee phasen een heel
in
:
klein stukje hier
op de
wereld, slechts 130 jaar, daarentegen 1870 jaar in die andere wereld, hetgeen
dus eene verhouding geeft van
1
tot
15.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's