Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 499

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 499

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

Caput zeer

te

De Sacramento

I.

nog

de

gezag,

het

§

De

5.

voce sacramenü.

25

Met de formule „missa est woord „mis') werden na het houden der rede

contio" (vandaar waarschijnlijk het

en

Genere.

doen plaats hebben.

het openbaar te

in

in

gedoopte toehoorders verzocht heen

niet

gaan, en

te

gingen de Christenen tot hun gewijde handelingen over.

De krijgt

dat niets zoozeer het doen van een keuze bevordert, als

leert,

Door

aanbrengen van een scheiding.

men

woord

maken van een

het

separatie,

Een aparte kring kreeg men, een scheiding, en een

prikkeling.

waardoor men

acte,

het

ervaring het

juist

dien kring ingewijd wierd.

in

fMucrrnpiov

Zoo

verklaart het zich, hoe

overgegaan op de heilige handelingen van Doop en

is

Avondmaal. Het eenige, wat onzeker voor die mysteriën

blijft,

gebruikt

is.

is,

dat het

De

woord sacramentum

zoodanig

als

schrijvers, die allen Grieksch

classieke

kenden, waren gewoon dergelijke Grieksche woorden onvertaald te laten, terwijl

Waar

het eenvoudige volk, dat ze wel vertaalde in de spreektaal, niet schreef.

men evenwel

180

in

al

woord sacramentum

het

waar de Grieken het woorp hypothese,

het volk

dat

't

ixua-rnpcov

hebben,

woord sacramentum

ziet

daar

gebruiken op plaatsen er recht

is

voor deze

gebruikte, voor het grieksche

IXU(TTripiOV.

In

de ijking van het woord sacrament lag een moeilijkheid.

voor Doop en Avondmaal werd het gebezigd, maar voor fj,ii<TT-r,ptov

noemde. Als dus oude kerkvaders

dan

daarin

ligt

niets

worden om het

te

Het

meegedeeld.

vreemds.

Niet uitsluitend

alles,

wat de Griek

gebruikten, b.v. voor het huwelijk,

dit

Maar nu moet

het

woord

afzonderlijk geijkt

gebruiken voor de middelen, waardoor de genade wordt

huwelijk

heette vroeger een sacrament

;

maar toen had

dit

woord een andere, een wijdere beteekenis, dan in later tijd. Verkeerd doet men dus, als men het kenmerk van 't sacrament sensu artiore gaat toekennen aan dingen, die alleen sensu latiore sacrament genoemd werden.

Van oudsher geweest.

hoewel

hij

Zwingli

dood Bij

bleef

is

Ook

er

Luther

tegen

had

het gebruik van het het

in

den aanvang

oppositie

gebruiken

het later heeft gepostuleerd.

veroordeelde hij

staan

de secten

bij

bleef

het

woord

als

viel

Geschriften."

het

onbijbelsch

en superstitieus

;

tot zijn

de symbolische beteekenis van de sacramenten.

men

oppositie voeren.

Schleiermacher, die er „Geheimniss" voor

Doedes

woord Sacrament liever niet willen

nog onlangs aan,

in

Verlevendiging kreeg het door

de plaats wil zetten.

in zijn

„Toelichting van de Liturgische

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 499

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken