Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 499
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput zeer
te
De Sacramento
I.
nog
de
gezag,
het
§
De
5.
voce sacramenü.
25
Met de formule „missa est woord „mis') werden na het houden der rede
contio" (vandaar waarschijnlijk het
en
Genere.
doen plaats hebben.
het openbaar te
in
in
gedoopte toehoorders verzocht heen
niet
gaan, en
te
gingen de Christenen tot hun gewijde handelingen over.
De krijgt
dat niets zoozeer het doen van een keuze bevordert, als
leert,
Door
aanbrengen van een scheiding.
men
woord
maken van een
het
separatie,
Een aparte kring kreeg men, een scheiding, en een
prikkeling.
waardoor men
acte,
het
ervaring het
juist
dien kring ingewijd wierd.
in
fMucrrnpiov
Zoo
verklaart het zich, hoe
overgegaan op de heilige handelingen van Doop en
is
Avondmaal. Het eenige, wat onzeker voor die mysteriën
blijft,
gebruikt
is.
is,
dat het
De
woord sacramentum
zoodanig
als
schrijvers, die allen Grieksch
classieke
kenden, waren gewoon dergelijke Grieksche woorden onvertaald te laten, terwijl
Waar
het eenvoudige volk, dat ze wel vertaalde in de spreektaal, niet schreef.
men evenwel
180
in
al
woord sacramentum
het
waar de Grieken het woorp hypothese,
het volk
dat
't
ixua-rnpcov
hebben,
woord sacramentum
ziet
daar
gebruiken op plaatsen er recht
is
voor deze
gebruikte, voor het grieksche
IXU(TTripiOV.
In
de ijking van het woord sacrament lag een moeilijkheid.
voor Doop en Avondmaal werd het gebezigd, maar voor fj,ii<TT-r,ptov
noemde. Als dus oude kerkvaders
dan
daarin
ligt
niets
worden om het
te
Het
meegedeeld.
vreemds.
Niet uitsluitend
alles,
wat de Griek
gebruikten, b.v. voor het huwelijk,
dit
Maar nu moet
het
woord
afzonderlijk geijkt
gebruiken voor de middelen, waardoor de genade wordt
huwelijk
heette vroeger een sacrament
;
maar toen had
dit
woord een andere, een wijdere beteekenis, dan in later tijd. Verkeerd doet men dus, als men het kenmerk van 't sacrament sensu artiore gaat toekennen aan dingen, die alleen sensu latiore sacrament genoemd werden.
Van oudsher geweest.
hoewel
hij
Zwingli
dood Bij
bleef
is
Ook
er
Luther
tegen
had
het gebruik van het het
in
den aanvang
oppositie
gebruiken
het later heeft gepostuleerd.
veroordeelde hij
staan
de secten
bij
bleef
het
woord
als
viel
Geschriften."
het
onbijbelsch
en superstitieus
;
tot zijn
de symbolische beteekenis van de sacramenten.
men
oppositie voeren.
Schleiermacher, die er „Geheimniss" voor
Doedes
woord Sacrament liever niet willen
nog onlangs aan,
in
Verlevendiging kreeg het door
de plaats wil zetten.
in zijn
„Toelichting van de Liturgische
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's