Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 836
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christo (Pars Tertia).
20
Wat
nu
is
ie De profeet. Wat heeft deze receptief, wat
de
Receptief heeft
Het
stellen.
huis
vreemde gasten
profeet
er in dulden,
wat
al
;
maar
des
zijn
niet
uit
En
doen." dat
men
van
God
vloeit,
zijn
maken,
niet zelf
al
de eenige fontein
als
aller
kwaad en dus weren
als
te
niet Hij
goeden uit zijn
zijne betuigingen tegenover zijn discipelen
„Mijne leer
:
mijne spijze
;
is
is
de mijne
maar
niet,
den wil mijns Vaders
te
(van de profetische zijde beschouwd) bestaat daarin,
religie
alle
Wat
doen
te
dat
is
is
het
vervoeren
had van de profetische
werk van den profeet vervult,
houden maar uitspreken eerst haar
ri'/.cq,
Vandaar dat op het
;
moet hem
om
Pinksterfeest,
neemt dat loven den vorm aan van tegenstander
is
vervalt ;
mede-
een
genomen
de gedachtenwereld, waarmee
z.
alle
Hij heeft
daarvan
De
niet
die
maken,
voor zich
zelf
te
verkondigen.
schare van apostelen de werken
Heilige Geest in hen dringt, zijn.
rijk
te
menschelijke taal bereikt
de groote werken Gods
—
Men
zij
zooals
zij
Daar waar tegenstand opkomt,
Op
belijden.
belijdenis.
confessie
?
verrukking brengen,
in
heerlijke
als
God
zijde
w.
daar komt het op aan.
als ze strekt
verheerlijken en niets dan de
zijn,
d.
;
daar staan, eigenlijk de paradijsprofeten
geloovigen
zijn
Heere.
moet het schoone en
hij
;
God den
het actieve, dat de mensch, voor de zonde in het paradijs
God de Heere hem
een eiland, waar niets dan
kan
niet belijden, als er
geen
altoos iemand, die niet velen kan,
onderstelt
dat ge zoo spreekt, die u lijden wil aandoen. is
hij
bewustzijn niet zelf vult, niet bevolken laat door Satan of
inkwam,
Gods
beschikbaar
niet zelf
het kader van zijn gedachten, de wereld van zijn denken, de kamers
Actief.
dan
God
bewonen, geen wonen. Hij heeft van God
hij
in laten
beschouwen
gezonden heeft
mensch, maar uitsluitend door
;
God
God erkennen
bewustzijn
die Mij
Vaders,
loven
er
vijanden komt altoos hierop neer
zijn
moet
den inhoud daarvan moet
bewustzijn, Christus' standpunt in
en
gedachtenwereld voor
zijn
vragen, maar uitsluitend ontleenen aan den Heere zijn God.
derden
moet ook voor en
doen ?
actief te
gedachtenwereld
zijner
een bewustzijn ontvangen
van
wat de ac-
het paradijs vóór den zondeval de receptieve en
in
van profeet, priester en koning?
tieve actie
Daarom
heet het belijden. Belijden
het nooit, als er geen lijden uit voortvloeit (belijden
komt etymologisch van
waar men met onwetendheid te doen heeft, wordt dit loven Maar onder alle deze drie vormen is de paradijsprofeet tot geen andere taak geroepen, dan om de gedachtenwereld,, uit God in zijn bewustzijn lijden).
Voorts,
prediking.
gevloeid, te reproduceeren.
Ware gedachte
er
geen zonde gekomen, dan zou
in
het menschelijk bewustzijn
er nooit
gekomen
een eigen of een satanische zijn,
maar
alleen gedachten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's