Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 712

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 712

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Locus DE Deo (Pars Tertia).

22 nu

hangt

verloop

het

van de vraag of die krachten naar de oorspronke-

af

werken

Hjke ordinantie

of dat

haar tegendeel worden verkeerd.

in

zij

Ood, die al die geestelijke krachten en al de gegevens, waaronder die krachten

werken zullen, kent, heeft niet alleen positieve maar ook negatieve kennis

van

God

de uitwerking dier krachten en

omdat Hij de krachten

omslaan. Evenals men

in het tegendeel

maar

kent de zonde niet als zonde,

schiep en weet, welke de werking ervan zijn zal, als zij

de Mathesis de negatieve reeks

in

God de

de positieve berekenen kan, zoo kent

krachten, als

zij

uit

omgekeerde

in

richting werken.

Ook nog op eene andere manier kan dit worden toegelicht. Er is eene weduwe en een wees, een kwaad dus, een levenskwaad. Is nu de beschrijving van wat eene weduwe en een wees is, is de beschrijving van het

dan

anders

de

en

leed

smart,

door

vrouw en wat

die

twee namen

die

in

beschrijving mogelijk, anders dan langs orbatieven die

pogen

smart

uitgedrukt mogelijk,

man en

van ouders en kinderen is?

het huisgezin het leven

in

liggen

constateeren, wat in het huwelijk het leven van

te

hun

weg? Neem twee

Is

die

dichters,

wie zal dan beter slagen, hij van het huwelijk slechts een oppervlakkige notie heeft of de andere, die het huiselijk leven bij ervaring kent? Immers de laatste, want, naarmate die die

vertolken

te

in

lied,

die

is, wordt de toestand van de weduwe en den wees te beter verstaan. Onder de weduwen en weezen is bovendien ook verschil er zijn weduwen, die eigenlijk blijde zijn, als zij van haren man zijn verlost sommige weezen gevoelen over het verlies hunner ouders weinig smart, maar heeft men eene

kennis dieper

;

;

vrouw,

waarlijk

die

liefde

ouders teeder beminde, dan

van

het

weduwe

had voor haren is

wees

en

er

bij

echtgenoot,

een kind dat zijne

dezulken oprecht smartgevoel. Het kennen

kan dus nooit plaats hebben dan door het

zijn,

ervaren en beleven van het positieve.

de orbatie hebben wij nu hetzelfde

In

schap,

is

wees

Heere

der heirscharen

Vader

in

verstaan,

God?

Zal

weten

uit

niet

God

de

king

eigen

is

hemelen

Zijn

Naam"

God", en

is

niet

God de

Zichzelven,

wat

weten,

is

Heere,

het

is,

God

niet

Wezen weet

Hij ten

uw Maker

verliest

de zondaar in

is

is

zal

dan beter

beteekent, de zondaar zelf of

die Zijn eigen

de zonde, genomen

uit

zijn

weduwuw Man, het uit „Uw

Zonde

de zonde. „Israël,

van die zijde bezien, wie

Hij,

als

:

en de Heere Jezus spreekt

wat de mensch

van de gemeenschap met het voor

als in

Heilige Schrift zegt

wat dat verweduwd en verweesd

de hemelen ? Dit

dus

De

zijn.

door

Hem

Wezen

Hem

en rijkdom kent,

kwijt te raken

verliest als zijn

;

Vader

zal in

den wortel, gericht op de verbre-

Wezen Gods. De

kennis van die zonde

is

waarneming ontstaan, maar uit de volheid van Zijn volle en volkomen de zonde in haar wezen en gevolgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 712

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

PDF Bekijken