Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 712
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Tertia).
22 nu
hangt
verloop
het
van de vraag of die krachten naar de oorspronke-
af
werken
Hjke ordinantie
of dat
haar tegendeel worden verkeerd.
in
zij
Ood, die al die geestelijke krachten en al de gegevens, waaronder die krachten
werken zullen, kent, heeft niet alleen positieve maar ook negatieve kennis
van
God
de uitwerking dier krachten en
omdat Hij de krachten
omslaan. Evenals men
in het tegendeel
maar
kent de zonde niet als zonde,
schiep en weet, welke de werking ervan zijn zal, als zij
de Mathesis de negatieve reeks
in
God de
de positieve berekenen kan, zoo kent
krachten, als
zij
uit
omgekeerde
in
richting werken.
Ook nog op eene andere manier kan dit worden toegelicht. Er is eene weduwe en een wees, een kwaad dus, een levenskwaad. Is nu de beschrijving van wat eene weduwe en een wees is, is de beschrijving van het
dan
anders
de
en
leed
smart,
door
vrouw en wat
die
twee namen
die
in
beschrijving mogelijk, anders dan langs orbatieven die
pogen
smart
uitgedrukt mogelijk,
man en
van ouders en kinderen is?
het huisgezin het leven
in
liggen
constateeren, wat in het huwelijk het leven van
te
hun
weg? Neem twee
Is
die
dichters,
wie zal dan beter slagen, hij van het huwelijk slechts een oppervlakkige notie heeft of de andere, die het huiselijk leven bij ervaring kent? Immers de laatste, want, naarmate die die
vertolken
te
in
lied,
die
is, wordt de toestand van de weduwe en den wees te beter verstaan. Onder de weduwen en weezen is bovendien ook verschil er zijn weduwen, die eigenlijk blijde zijn, als zij van haren man zijn verlost sommige weezen gevoelen over het verlies hunner ouders weinig smart, maar heeft men eene
kennis dieper
;
;
vrouw,
waarlijk
die
liefde
ouders teeder beminde, dan
van
het
weduwe
had voor haren is
wees
en
er
bij
echtgenoot,
een kind dat zijne
dezulken oprecht smartgevoel. Het kennen
kan dus nooit plaats hebben dan door het
zijn,
ervaren en beleven van het positieve.
de orbatie hebben wij nu hetzelfde
In
schap,
is
wees
Heere
der heirscharen
Vader
in
verstaan,
God?
Zal
weten
uit
niet
God
de
king
eigen
is
hemelen
Zijn
Naam"
God", en
is
niet
God de
Zichzelven,
wat
weten,
is
Heere,
het
is,
God
niet
Wezen weet
Hij ten
uw Maker
verliest
de zondaar in
is
is
zal
dan beter
beteekent, de zondaar zelf of
die Zijn eigen
de zonde, genomen
uit
zijn
weduwuw Man, het uit „Uw
Zonde
de zonde. „Israël,
van die zijde bezien, wie
Hij,
als
:
en de Heere Jezus spreekt
wat de mensch
van de gemeenschap met het voor
als in
Heilige Schrift zegt
wat dat verweduwd en verweesd
de hemelen ? Dit
dus
De
zijn.
door
Hem
Wezen
Hem
en rijkdom kent,
kwijt te raken
verliest als zijn
;
Vader
zal in
den wortel, gericht op de verbre-
Wezen Gods. De
kennis van die zonde
is
waarneming ontstaan, maar uit de volheid van Zijn volle en volkomen de zonde in haar wezen en gevolgen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's