Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 494

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 494

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

:

§

is

De Voce

5.

Sacramenti.

De naam van Sacrament, hoewel

niet

door het kerkelijk spraakgebruik

geijkt en strekt

maal

onder één

begrip

saam

te

aan de Heilige Schrift ontleend,

om Doop

en Avond-

vatten, en tegelijkertijd deze beide

teekenen van de overige teekenen als een bijzondere species af deren,

't

de

Ie

Woord beteekende

den pontifex maximus door twee

bij

gedeponeerde geldsom

tijen

;

aangegaan

;

zon-

in

proces komende par-

erlangde ten

2e daardoor de algemeenere beteekenis terrein

te

in het klassiek Latijn

van een verbintenis op

heilig

en wierd ten

3e speciaal gebezigd

van den eed, nog nauwer van den krijgseed. Deze grondgedachte van een in iure divino aangegane verbintenis, schijnt het woord Sacrament overgebracht te hebben op de heidensche mysteriën. Immers door de inwijding in deze mysteriën ging men een verbintenis aan, waarover niet de burgerlijke overheid,

maar de goden Door de ineenvloeiing van de twee begrippen „zich verbinden" en „ingewijd worden" ging de beteekenis van sacramentum rechters waren.

dusdoende op de inwijdingsacte

zelve, en

Uit dit spraakgebruik schijnt het terrein te zijn

Ook

in

ging

men een

dit

woord

in

Christelijk

Ook de Christenen hadden hun mysteriën. wierd men ingewijd en ook door deze inwijding

overgekomen.

deze mysteriën

voorzooveel

van daar op het mysterie over.

woord sacrament ook op

verbintenis aan.

bekend

is,

Uit dit Christelijk spraakgebruik neemt

hem Cyprianus

het eerst Tertullianus, en na

de Christelijke litteratuur op.

Aanvankelijk nog niet als

geijkten term, zoodat ze beurtelings er de beteekenis inleggen van een „krijgseed," een „mysterie," een „inwijdingsacte," of een „ritus".

Maar

allengs zet zich het gebruik vast en raakt het

voor die wierd

bepaalde kerkelijke handelingen, waardoor

woord

men

in

in

zwang

de Kerk

gemeenschap er mee onderhield en bevestigde. woord den kerkdijken ijk. De hervorming vond het als geijkten term en nam het als zoodanig over. Zoo ook onze confessioneele en liturgische formulieren. Zwinli ingelijfd of zijn

Zoo ontving

het

en de mystieke secten reageerden er bestendig tegen, een verzet, dat

nog voortduurt.

De Grieksche Kerk

bezigt het

woord

„fj-ua-Thpiov."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 494

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken