Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 494
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
:
§
is
De Voce
5.
Sacramenti.
De naam van Sacrament, hoewel
niet
door het kerkelijk spraakgebruik
geijkt en strekt
maal
onder één
begrip
saam
te
aan de Heilige Schrift ontleend,
om Doop
en Avond-
vatten, en tegelijkertijd deze beide
teekenen van de overige teekenen als een bijzondere species af deren,
't
de
Ie
Woord beteekende
den pontifex maximus door twee
bij
gedeponeerde geldsom
tijen
;
aangegaan
;
zon-
in
proces komende par-
erlangde ten
2e daardoor de algemeenere beteekenis terrein
te
in het klassiek Latijn
van een verbintenis op
heilig
en wierd ten
3e speciaal gebezigd
van den eed, nog nauwer van den krijgseed. Deze grondgedachte van een in iure divino aangegane verbintenis, schijnt het woord Sacrament overgebracht te hebben op de heidensche mysteriën. Immers door de inwijding in deze mysteriën ging men een verbintenis aan, waarover niet de burgerlijke overheid,
maar de goden Door de ineenvloeiing van de twee begrippen „zich verbinden" en „ingewijd worden" ging de beteekenis van sacramentum rechters waren.
dusdoende op de inwijdingsacte
zelve, en
Uit dit spraakgebruik schijnt het terrein te zijn
Ook
in
ging
men een
dit
woord
in
Christelijk
Ook de Christenen hadden hun mysteriën. wierd men ingewijd en ook door deze inwijding
overgekomen.
deze mysteriën
voorzooveel
van daar op het mysterie over.
woord sacrament ook op
verbintenis aan.
bekend
is,
Uit dit Christelijk spraakgebruik neemt
hem Cyprianus
het eerst Tertullianus, en na
de Christelijke litteratuur op.
Aanvankelijk nog niet als
geijkten term, zoodat ze beurtelings er de beteekenis inleggen van een „krijgseed," een „mysterie," een „inwijdingsacte," of een „ritus".
Maar
allengs zet zich het gebruik vast en raakt het
voor die wierd
bepaalde kerkelijke handelingen, waardoor
woord
men
in
in
zwang
de Kerk
gemeenschap er mee onderhield en bevestigde. woord den kerkdijken ijk. De hervorming vond het als geijkten term en nam het als zoodanig over. Zoo ook onze confessioneele en liturgische formulieren. Zwinli ingelijfd of zijn
Zoo ontving
het
en de mystieke secten reageerden er bestendig tegen, een verzet, dat
nog voortduurt.
De Grieksche Kerk
bezigt het
woord
„fj-ua-Thpiov."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's