Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 593
college-dictaat van een der studenten
:
Caput Wij hebben ons dus ging
zoo wil
onbruik
hem ook
vinden
sèm
ZELF.
als
in
ü-nfxi^.ov
Cham
(den broeder van
dan ook nota; datzelfde zien wij ook
is
met „nomen"; de stam no- vinden wij
Naam, nomen,
het „naman".
a-riutisv
De
;
wij
uitspraak
overeenkomt.
a-y),a-
ons naam, samenhangende
in
„gnoscere" terug;
in
enz.
a-rifx.7.hhi
en Japhet).
dan ook beter dan sêm, omdat het met den stam
is
ü^
;
wortel
dezelfde
Sem
in
waarom dit in de oude Dogmatieken altijd waarom men er nu niet meer aan
:
geraakt
OVER DEN NAAM
wel
tamelijk
ligt
is
45
oude gewoonte moeten terugkeeren.
wij tot de
1.
In DK'
vragen
af te
in
dit
waarom
en
;
hoe
;
De NOMiNiBus Salvatoris.
II.
in
't
Sanskriet heet
dus een kenteeken, een teeken, waaraan
is
Nu doen zich bij 't zoeken van den naam eener zaak twee mogelijkheden voor men kan dien naam öf essentieel of conventioneel nemen en naar mate van die beide gaat men op de lijn der waarheid of van den gekend wordt.
iets
:
Het
leugen.
door
den naam
komt de
is
;
naam de
is
dezelfde vraag als
door
of
^ia-tc
;
(pia-i,;
de naam
afdruk.
uit
lenden inhoud, dan kan
nummer
scheid vinden Indië komt,
v/ij
de Linguïstiek of de oorsprong der de
Bij
is.
den persoon geboren
het eene
Bij
bij
verklaren
komt de
Heb
naar den persoon toe.
Dï7
óf naar het
te
ik die
d:^
ik
uit
taal
beheerscht het wezen
de persoon het cachet, de
is
den persoon
;
het andere
bij
een collectie boeken van verschil-
onderkennen
den
óf naar
dat ik er op geplakt heb
{Sria-ta
;
titel {(pio-ic
;
essentieel)
conventioneel). Dit onder-
Als een schip met balen koffie uit
het geheele leven door.
weten de eigenaars wel
;
(pCcrtq
of het lichtblauwe of
groene Java
is
;
maar
de schipper neemt een pot met teer en geeft daarmee aan de zakken een teeken,
waardoor
hij
eigenlijken
het
De
ze van elkaar onderscheidt.
ü0 (den naam ontleend aan de
opgeplakte
daarentegen
teeken
is
lijst
kleur,
van de cargadoors bevat den de plaats van origine
extrinsecus
additum
en
gaat
enz.),
later
weer weg. Dit zijn slechts grove voorbeelden,
naam van God geven is. De zaak of de
Zijn is
wezen
n.1.
zóó.
maar
zij
doen ons toch de vraag begrijpen,
uitdrukt dan wel conventioneel aan
Hem ge-
een Wezen (nmn), dat
spiegelt
In
God
is
zich af in het bewustzijn van schepselen (Gottesbewustsein) en die schepselen
ontvangen nu de macht, roepen iste
("n""
er
is
üüp, ni;^).
Dit
om is
dat in hun bewustzijn afgespiegelde
dus een proces
weer
uit te
drie stadiën
een wezen Gods.
2de dat uitstraalt in
's
menschen bewustzijn.
3de het uitroepen van dit uitgestraalde d. Hl
in
i.
van den naam. 38
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's