Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 570
college-dictaat van een der studenten
:
Locus DE Christo (Pars Prima).
22
het geestelijk zaad van Christus, dan bondelingen, en in die qualiteit ontvangen
den Doop.
zij
Ten tweede
:
waar het genadeverbond qua
talis
gesloten
is
met de geloovigen,
daar ioopen verbond en testament dooreen en kunnen dus met elkaar verwisseld
worden,
werken
gelijk
Avondmaalsformulier geschiedt.
het
in
worden de genadegaven van
gaat,
het testament, dat
In
Verbond met zekerheid den ge-
het
loovigen beloofd en geschonken.
Ten derde
daar
:
elk
in
verbond twee deelen begrepen
wandel en
zijne uitverkorenen een heiligen
van
aldus bewerkt, dat
De woorden
in
zij
in
de goede werken wandelen.
Doopformulier moeten dus
het
individueel een verbond wij
zijn,
moet God van
toegewijd leven hebben en hier-
Middelaar de Borg, die door den Heiligen Geest zijne geloovigen
de
is
Hem
Cf.
Eph. 2
:
10.
niet opgevat, alsof wij elk
met God gesloten hebben, maar
altijd
in
den zin van
:
Wanneer een leger overwonnen heeft, dan is het niet afzonderlijk, die overwon; maar het geheele leger in en door den
onzen generaal.
in
elke soldaat
generaal, die hen ten zegepraal voerde.
Resumeerende krijgen
1ste
2^6
omdat het dan met zondaars gesloten zou zijn, die niet Bundesfahig zij konden niets presteeren en dus ook niets beloven. omdat het dan zou gesloten zijn cum singulis electis en niet met het Ver;
bondshoofd
;
terwijl juist
de aard van een verbond en het schriftuurlijk gebruik
vorderen, dat het gesloten worde met een Verbondshoofd. 3^^
omdat men dan
een
4'^e
wat
te presteeren
omdat het dan
strijdt
met de H.
Adam tegenover Christus.
het geloof in Arminiaanschen zin zou moeten opvatten
werk. niet
een eeuwig maar een
tijdelijk
verbond zou wezen,
S.
Hodge daarentegen beweert, onder Christus, dat wil zeggen
is met de uitverkorenen, maar Hodge houdt in schijn twee verbonden bij, maar Wanneer de Koningin van Engeland een verbond
dat het gesloten :
leert
inderdaad één verbond.
sluit
met de Nederlanders onder hun Hoofd, dan doet
landers elk apart, maar met den Koning en in
zij
hem met
dit niet
ons.
met de Neder-
Het verbond van
God met de electi in eorum capite Christo is dus één verbond. — De samenhang tusschen het Werkverbond en het Genadeverbond. Velen gaan in dit opzicht feil en dikwijls hoort men zelfs van den de voorstelling, dat
eerst het
nadeverbond gekomen meerde, want alsof
niet
toegelaten
waren
als
waarom de voor-
van een tweede verbond, gesloten met de uitverkorenen individueel,
stelling
mag
wij dus de volgende vier gronden,
zij
is.
Werkverbond
om, wat de mensch
preekstoel
geweest was en daarna het Ge-
mag niet opkomen bij een gereforGod den Heere zij doet het voorkomen
Zulk eene gedachte nu
anthropomorphiseert
God de wereld
er
buiten zich Ioopen
;
liet,
en nu eens tusschen beide komt
in wanorde bracht, weer in orde te brengen. En die voorstelling is ongodsdienstig, oneerbiedig en dus ongereformeerd. Wij mogen zoo niet met Gods eere spelen. Wij zullen Hem God laten. Hij is de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's