Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 165

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 165

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

§ omdat

30.

uit

Van

5.

het souverein gezag.

137

deze vrijmacht de verplichting voor het schepsel oin

gehoorzamen volgt 40. omdat alleen

deze vrijmacht de macht schuilt

in

om

te

verzet van

het schepsel tegen het souvereine gezag te breken.

generale beduiding nu kan van gezag op elk gebied van het bewuste

In

worden gesproken.

leven

Gode komt

het gezag toe op het gebied van

het denken, op het gebied van het heilige, op het gebied van het schoone,

kortom

in

geheel 'smenschen bewuste levenssfeer.

den concreten hier bedoelden zin daarentegen, wordt als zich bepalend tot het zeggenschap over den persoon, zoo van den vader over zijn kind, van den man over zijne vrouw, van een heer over zijn knecht, van een vorst over zijn onderdaan en van God over allen alle vormen, die onderstelIn

gezag genomen

;

len een

Ook voor

in

alle

God

in

band

of betrekking tusschen

dezen zin echter

is alle

persoon en persoon.

gezag ten

slotte

Godes. Niet alleen,

wijl

gezagsvraag onder menschen het imperium over onzen persoon

zelven

een Sóg /xoi 7roi>

ligt,

g-tüj

maar ook

heeft

wijl

geen gezag van mensch over mensch

dan ectypisch en

als uitvloeisel

van het gezag Gods.

Gezag onder menschen, door geweld verkregen is geen gezag, maar overmacht en ook gezag, dat opgericht is door afspraak of vrijwillige onderwerping is daarom geen gezag, wijl gezag uit zijn aard onvernietigbaar is en niemand over zijn eigen persoon of over de zijnen anders beschikken mag dan naar Gods Wil. Zoo gaat dus Gods souverein gezag over geheel onzen persoon

in al

sonen staan en steeds

is

we tot

andere per-

die omnipraesent ons

Zijnen wil

onze verhoudingen, waarin het

God

zelf,

oplegt en absolute onderwerping aan dien wil eischt.

Terecht heeft deswege de Fransche Revolutie aan het „ni maitre" het „ni

Dieu" laten voorafgaan, eerst

zelf zelf

gezag Gods wegvalt,

valt

van

ook het gezag van mensch over mensch en beeldt de mensch zich in God, d. in valschen zin vrijmachtig te zijn. Daar intusschen de i.

mensch blijft

als het

niet zich zelf voortbrengt,

maar afhankelijk naar

van den kosmos en de menschheid

om hem

ziel

en lichaam

heen en evenmin zich

zelven kan in stand houden, vloekt deze geheele voorstelling tegen de werkelijkheid en moet daardoor leiden tot eene steeds verder gaande ontbinding, die eindigt in den socialen chaos.

Toelichting. I.

Eerste opmerking.

Een onderzoek naar de

plaats, die

aan den magistraat

toekomt, behoort niet tot het soteriologisch deel der Openbaring, althans niet in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's

PDF Bekijken