Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 613
college-dictaat van een der studenten
;
Caput
eeuw
de eene plant,
De Mediatoris Persona.
III.
die
kiem
eenzelfde
uit
Het Christocentrische.
\.
wat de andere bracht.
af
niet
altijd
%
Dan
65
die belijdenis als een
is
nieuwe bloesems voortbrengt en
in die
bloesems en vrucht meer haar wezen doet uitkomen. Breng een Oosterschen boom hierheen en hij krijgt wel bladeren, maar geen bloesem of vrucht verplant hem weer naar het Oosten en hij zal weder bloe;
sem en vrucht dragen. Met dien bloesem en vrucht wordt de boom eerst in waarheid gekend dus hier slechts gebrekkig. Maar toch komt in dien bloesem ;
niet
nieuws. Het zat
iets
kiem ginds en
Zoo ook Apostelen
de
is
der
den boom
in 't
kwam
die
uit
;
Kerk.
Niet
deze
;
constant
blijft
't
;
een zelfde
is
er niet uit.
aan de Kerk volledig, maar
Christologie
gegeven
Orthodoxie
maar
hier,
kiem heeft
door de
Dat
is
de
maar ontplooiing van het eenmaal
nieuws,
iets
in kiem,
zich later ontwikkeld.
zij
geschonkene.
Daarom op
zegt Christus, dat Hij op die belijdenis van Petrus en de Apostelen
die Christologie, die, uit de
door Petrus
het
in
gemeente bouwen
zijne
hemelen gedaald, hier
aanvang neemt en
zijn
verloop der Kerk door de eeuwen doorvloeit,
historisch zal.
Evenals de bergstroom, die van de gletschers afdaalt, slechts tot ons komen kan door de bedding, die hij zich in de rotsen uitgraaft, en hij aan die bedding
gebonden bonden
zoo zal ook die belijdenis
is;
met
blijven
getuigen
en
dat
belijden
Petra als
altijd
ver-
Dat
Kerk.
zal ten allen tijde
de grondslag
zijn,
zal.
Rome
een persoon (zooals
niet
is
de
in
waarop de Kerk rusten
haar historisch verloop
in
Petrinisch karakter; met het talent van definiëeren,
leert);
de Gereformeerden wel eens leerden), maar
nuda confessie (zoo-
niet een in
het menschelijk bewustzijn
steeds tot helderder klaarheid gebrachte belijdenis van den Christus.
De
„TTÓXxi
nu
zijn
die
zij
ttCKxc
werken
reeds
aSo-j"
To~j
Hades binnen;
in
zijn
zijn
deze
in
het
de
niet
Door de
zelf.
o^Sri>;
de periferie van den Hades,
wereld?
menschelijk
Dat
zijn
bewustzijn.
ttCXxc
niet het
de
gaat
men den Waar
centrum.
helsche machten, die nu
Dat
de ketterijen en de
zijn
valsche wetenschap.
Onder
ttóXx! toü aJs:>
dan kon het en
zijn
talis),
uit
niet staan
hebben wij dus tegenover
op den Christus levend
dan moeten de
tcï^Xxc
'x^ou
niet te verstaan
in
den duivel
zelf,
want
Tirpx op het menschelijk bewust-
rrirpx. Ziet
dat bewustzijn (niet op den Christus qua
ook slaan
niet
op het centrum, maar op wat
de hel naar buiten treedt.
En nu zegt de Heere, dat maar door middel van
infusie,
Hij zijne
Kerk bouwen
zal
niet
het menschelijk bewustzijn
;
door physische
en tevens zegt
Hij,
dat alle pogingen daartegen zullen mislukken.
Vers SrjCTYji;
yTiC,
19 ïTTc
'irrrx'.
:
kxI
Tr,t;
^wcrw
yf,!;^
a-oi
ïcrrxi
rag k^mSxc
r^c
fixcrcXiixü
tü>v
SzScjuéuov
rolc
oipxvoic
kxI
kv
;
olpxvC^v o
kxv
;
o
ixv
Ittc
Tr,g
y.Qi.1
Xóa-yjt;
kiXvfx.ivov kv roig oi/pxuoig.
Tegenover de
ttCXx'. xSs-j
staat
het Pxa-iXeix rdv oLpxyw
;
ook dat heeft
ttC^xi
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's