Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 198

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

186 verstaan die taal. Die naam, dat woord van Borg is voor Zij hen zoo welsprekend, is hun zoo veelzeggend, zoo boven alle ander woord dierbaar. Een Borg ook voor de ziel te bezitten, is hun eeuwige vrede bij God.

Wat onrechtzinnige geleerdheid gebazeld heeft, dat in Hebr. 7 22 van een Borg voor God bij ons, en niet van een Borg voor ons bij God sprake was, is dan ook ten eenemale onhoudbaar. Neen, als er staat „ Yan zooveel beter Verbond is Jezus Borgge worden," dan slaat en doelt dit wel terdege op een Borg die voor ons bij God intreedt, en onze zake uitricht bij den Heilige. Het verband bewijst dit. Aaron en Melchizedek staan tegenover elkander. Beiden zijn priesters, maar priesters naar een verschillende, uiteenloopende ordening. Aaron krachtens geboorte, Melchizedek krachtens scheppingsregel. Aaron voor een tijd, Melchizedek voor eeuwig. Aaron voortdurend offerend, de priester naar Melchizedeks ordening met ééne offerande het al volmakend. Maar waarin Aaron en Melchizedek ook verschillen, hierin zijn ze één, dat beiden den hoog epriest er lijken dienst vervullen, en die :

:

bestaat hierin, dat ze uitrichten „de dingen die voor ons hij doen zijn" Alleen maar Aaron deed dit sacramenteel, deed het symbolisch, deed het zinnebeeldig. Hij offerde een var, een ram, een bok. En dat nochtans dit bloed van bokken en van stieren de uitwerking had, om den geloovigen Jood vrede aan te brengen^ lag niet aan dat bloed noch aan dien bok, maar uitsluitend aan de sacramenteele bestelling Gods, die dien priester verordend had, en aan dien priester macht had gegeven, om aldus de eeuwige offerande van Christus, en het blijvend priesterschap van Melchizedek, af te beelden en voor te beelden. De geestelijke macht van zijn priesterlijken dienst kwam niet uit het offeren op zichzelf, maar daaruit dat God hem aldus als priester besteld, verordend en sacramenteel bezegeld had. Met dien priesterlijken dienst stelt nu de Schrift den dienst van Jezus als Borg geheel op één lijn. Wat bij Aaron de priester heet, heet hier bij Jezus de Borg. Lees het maar in zijn samenhang: „Yan een zooveel beter Yerbond is Jezus borg geworden, en gene zijn wel priesters geworden, omdat zij door den dood verhinderd werden altijd te blijven, maar deze, omdat hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk priesterschap." De Borg is hier dus geheel hetzelfde als dejwiestr)-, maar deswege Borg geheeten, omdat de andere priesters voorbijgingen, maar hij dienst

God

te

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's