Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 132
120 karakter droegen; waarbij de vindingrijkheid van mensehe-
ijslijher
sterker uitkwam; die meer allerlei zonde van wellust, baatzucht, wraakzucht, moordzucht en wat niet al, tegelijk deden uitbreken; gruwelen waarbij nog heel anders dan op Golgotha het menschenbloed gevloeid heeft, en de kreten van mensche-
lijke
wreedheid
lijken doodsangst gehoord zijn, al
gruwelen
zulke
alleen
maar
zoo
dit ijslijher karakter bezitten ge rekent naar den maatstaf van
het gevoel.
Doch neemt ge uw maatstaf
verstaat ge Davids beik gezondigd;" en belijdt ge alzoo, dat een zonde schandelijker, gruwelijker en vreeslij ker is, naarmate ze meer rechtstreeks tegen den levenden God ingaat, dan treden al die overige bloedige gruwelen geheel op den achtergrond, en is er eenvoudig nooit ééne zonde op aarde lijdenis:
„Tegen U,
ja,
tegen
geestelijk
TI alteen
;
heb
bedreven, noch kan ooit op aarde onder mensehen bedreven worden, die met de zonde, aan Jezus op Golgotha gezondigd, ook maar alleen de val in het Paradijs uitvan verre vergelijkbaar is gezonderd. De oppervlakkige mensch verstaat dit niet. Als Adam van den verboden boom eet, en Kaïn zijn broeder Abel doodslaat, acht de ongeestelijke mensch, dat die moord van Abel veel, veel ijslijker zonde was, dan dat eten van den ver;
boden boom.
Maar wie Gods Woord
beluisterd heeft, weet beter.
Want
wel is ook Kaïns misdaad ontzettend, en blijft Abels bloed naar God roepen maar toch niet door den moord op Abel gepleegd, maar door het eten van die verboden vrucht, is heel een wereld in schuld en verdoemenis voor God verzonken. ;
En De
zoo nu ook is het hier. gerechtelijke moord door Herodes op Johannesden Dooper gepleegd, en dat bloedend hoofd van den man Gods op een zilveren schotel in Herodes' feestzaal binnengedragen, maakt een nog afschuwelijker indruk, dan het kruis van Golgotha.
En toch, van den moord op Johannes gepleegd neemt Gods Woord verder nauwelijks notitie, en om Golgotha wordt straks Israël door God verworpen, stad en tempel verwoest, en ten leste mede schuldig stond, door de gedaan. De weegschaal waarmee de wereld, en de weegschaal waarmee God de Heere de zonde afweegt, is zoo gansch verschillend. De vraag is maar, of ge als gewicht in de tegenschaal de eere des menschen of den naam van uw God legt. Daarom kan het niet anders of het oordeel over zonde en zonde
Eomes
keizerschap,
dat
Barbaren overrompeld en
in Pilatus te niet
moet wel geheel uiteenloopen.
Ook
bij
Golgotha.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912
Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912
Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's