Bekijk het origineel

Eudokia - pagina 17

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eudokia - pagina 17

2 minuten leestijd

11

en

moest

wel

de woestijn,

in

hem kwam

op aan, Sion

het er

geen geniale afgodische

wijl hier

Maar Salomo kon wel

kunstenaars gereed stonden.

anders.

Voor

verheerlijken door de stichting

te

voor Jehovah van een tempel, die, waar 't kon, in degelijkheid, pracht en kunstvolkomenheid allen tempel der afgoden in de

schaduw zou

Denk

stellen.

't

u

in,

dat alleen voor het ceder-

van den Libanon 80.000 man uit Israël beschikbaar werd en dit nog niet eens om het groote werk van het houwen op den Libanon, aan deze onafzienbare menschenmassa over te laten, maar enkel om dienst te doen voor het transport, en om hulpdienst te verleenen aan de heidensche Gibblieten uit Phoehout

gesteld

;

de

die

nicië,

van

kunst

kappen

het

en zagen zoo uitnemend

verstonden, en aldus de pilaren en stutten en planken voor den

op Sion

tempel

in

gereedheid brachten.

bouwend volk zonder ook maar een ontwikkeling,

van

hoogere

voor zoover

en

orde,

plachten

Israëls geestelijke roeping

name niet

in

ook

in

wijden.

te

de historie der Architectuur

mede

juist

In telt

mannen opstonden

schier

uitsluitend

aan

de kunsthistorie en met

daarom

Israël ganschlijk

zooals in ons eigen land, in de periode na de

name

afscheiding van België, met architectuur

Israël

deze

zich

was een land-

Israël

eenigszins beduidende kunst-

ingang vond,

die

plat en alledaagsch geknutsel

't

in

de Residentie een tuinmans-

nog met de producten van haar anders zoo aantrekkelijk

's

Gra-

ik in de Kanaalstraat nog dagelijks

venhage ontsiert. Zelf lijd van het knoeisel, dat bij zulken bouw vaak voorzat, en dat stand hield tot

ten leste

De

Stuers de kunst v/eer binnenloodste.

En

nu was ook wat men in Juda en Efraïm destijds bouwde een gewoon timmermans- en metselaarsdoen, waarbij van kunstenaar en bouwmeester zelf niet gerept werd. Toen de tempel op Sion zou verrijzen, stond Salomo derhalve voor deze, ten zoo

deele pijnlijke keuze, dat

om

hij

óf uit Israël zelf zijn

mannen kiezen

hand aan den heiligen tempel te doen bouwen, óf wel de bouwheeren van den tempel uit de streek van het naburig heidenland te roepen had, waar hooge bouwkunst schitterde. Voor die keuze nu staande, heeft Salomo niet geaarzeld, maar uit Tyrus en Sidon het architectonisch en ornamentaal talent te hulp geroepen, dat hij onder de geloovigen Koning Hiram van Tyrus had in Israël tevergeefs had gezocht. moest,

alleen de geloovige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Abraham Kuyper Collection | 42 Pagina's

Eudokia - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Abraham Kuyper Collection | 42 Pagina's

PDF Bekijken