Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 436

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 436

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

1 minuut leestijd

STAAT EN KERK.

428 alom

voorheen

door

eerste

ten

werd,

verschijning

van

ons

Toen

vieren.

nationale

onderging,

Israël

kon

ging

van

heel de

Israël machtig zege-

in

omdat het de

juist onder,

het

zijn

oorspronkelijk vanzelf nationale

levensgedachte, almeer in de wereld-idee

name onder Paulus'

aanpassing

de

manier,

Romeinsche Keizerrijk

het

in

idee

om

had verstaan,

heilige kunst niet

die

van heel de historie aan de kosmo-

en

leven

De

op tweeërlei

heerschte,

andere door

en ten

gedachte.

logische

wereldidee,

de

belichaamd

wel

en

heerschte

om

wustzijn, en zoo heeft toen de idee van de

De

te zetten.

leiding, herstelde deze fout

van

Israël

Kerk, met

met helder be-

Wereldkerk over de nationale

Kerk, in verband met de idee van het Romeinsche wereldrijk getriumfeerd.

§

Katholiek-Roomsch.

6.

genoeg

Niet

Kerk

Katholieke

dan

kan

't

in

die

ook betreurd,

de

thans

dat

de Roomsche Kerk schier

van

idee

opgegaan.

is

Katholiek zegt niet anders, dan universeel In Katholieke Kerk

onze

de

dat

komen

Catechismus Katholieke

worden. Christus

de

die

Zaligmaker,

zijn,

aan

de

niet

zonder ontrouw

Roomsche Kerk

Openbaring der H.

als

zijn,

uit,

is

geen Kerk, want

evenzoo Katholiek

bedoelde

We aan

en

Belijdenis

een volk, maar van de wereld.

van

1618

in

onze

Kerken moet beleden

Christelijke

alle

Katholiek wil

van Trente.

als het Concilie

Katholiek,

Beide

het

ligt

ook zonder aarzeling voor

dan

niet

De Synode van Dordrecht van

Volkskerk.

er

door

idee

Een Kerk, is

de

tegen

protest

principieel

der

te

kunnen daarom den eerenaam

eigen

particulier

beginsel

worden, niet

te

Geheel de

overlaten.

bezit

Schrift verbiedt het ons. Nooit

mag

het

daarom onder

ons voorgesteld, alsof de Katholieke gedachte eerst door de Pauselijke hiërarchie ware geliën, staat in

op den voorgrond

steeds

ze

Reformatoren. verstond

om

houden,

En

overgenomen.

Geheel

het onderscheid

is

terwijl

de

prijs

De

Pauselijke hiërarchie

hetzelfde

in

deden

ook de

weerwil van de breuke, hoog

Kerken der Reformatie

meer

de Evan-

maar, dat de Hiërarchie de kunst

deze Katholieke gedachte,

zichtige wijze, steeds

in

Apostelen brieven, en wordt ook

in der

de Apocalyptiek geen oogenblik losgelaten.

heeft

te

opgekomen. De Katholieke idee heerscht

gaven.

ze,

op hoogst onvoor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 436

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken