Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 599

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 599

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

TEGEN DE REVOLUTIE HET EVANGELIE. Vandaar dat

hunnen opzichte aan het woord Historisch dan veelal werd voorgevoegd, gelijk we dit ooi< bij Groen

te

het

woord

van

Prinsterer

591

Christelijk

Maar toch ontstak ook deze voorvoeging ligt in den naam van

waarnemen.

nog geen helder

Niet dan deductief toch

licht.

Christelijk een politieke gedachte.

§

Tegen de Revolutie het Evangelie.

3.

Wat Groen van

Prinsterer vooral op het

drukte door de formule

oog had, was wat

Tegen de Revolutie het Evangelie

:

hij

uit-

Doch hoe

!

uitnemend ook de practische inwerking van deze formule op onze geloovige kringen was, deze formule gaf ons toch in politieken zin nog

we noodig

geenszins wat

Zeer

schema.

Het Evangelie geeft ons geen politiek

hadden.

stellig vestigt

ook het Evangelie de suprematie van den

wil Gods, als bepalende wat onder zal

menschen

als deugdelijk

en als recht

gelden, en staat het inzooverre tegen het stelsel der Fransche Redie

volutie,

's

geschiedde

dit

heidensche

menschen wil evenzoo

in

het

Ook de

religiën.

Men kan daarom

richting.

ten troon verhief, lijnrecht over.

Oude Testament, en

Doch

de meeste

in

Islam beweegt zich geheel in dezelfde

zeggen, dat de suprematie van den

niet

Goddelijken wil het onderscheidend kenmerk en de nieuwe vondst van Evangelie

het

En

is.

Monarchale

lieke.

men nu

als

Protestantsche en Roomsch-Katho-

en Republikeinschgezinde staatslieden, staatslieden

van Calvinistischen huize en van Caesaropapistische gezindheid, gelijk Rusland, schier even

in

wil 't

opkomen, dan

ziet

lande. Datheen

De

punt drager

't

II

God

niet

der

Staatspartij, hier te lande

te

verwerpen

oorspronkelijke

stellen, miste

bedoelde

daarom

allen

in

politieke

Geuzen

hier

souvereiniteit

Het

dan

de

voor

beroep

suprematie

Alva en Parma, en

saam over

in Zijne Majesteit,

beoogde geen hunner. anders

uw

Pilgrimfathers waren het met de

met Gustaaf Wasa waren het

eens.

stellen,

de suprematie van den Goddelijken

met zulk beroep op het Evangelie nog

met Cromwell, Washington met Burke geheel eens;

maar de Royalisten der Philips

is

geen schema voor de verdere ontwikkeling van

minst

gedachte gevonden. te

warm voor

Hem

op het van

dit

uitgangs-

en den mensch als in

de plaats

te

Evangelie, zoo

Gods

elk speciaal Evangelisch karakter, en

wil vast te liet

u aan-

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 599

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's