Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 702

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 702

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

CALVINISTISCH.

694 volge

dit

met

stelsel,

de Rijksoverheid

de Fransche godsdienstoorlogen dan ook

in

van

ken

zelf te staan,

Het

over

Kerkbestuur

ééne

kwamen ;

en ten-

en

Men

;

Hooge Monarchale Overheid bestuur konden niet meer

burgerlijk

doch

in

van nu Kerk en land

stee

Kerken saam

elkaar

onder

het

ééne landsbestuur, konden leven, scheidde

onafhankelijke

't

andere deel

maar

in

instêe

Staatssfeer, liet

het

Engeland en Amerika.

van

de

Kerkelijke

men deze beide

sfeer

los

deelen

als onverbrekelijk één,

gaf aan beiden een eigen

en

De deelen van

Frankrijk die

moest

maken van de doch maakte nu in

twee groepen

de ééne Roomsch, de

:

maar dan ook aan beiden een eigen

Gereformeerd,

zelfstandigheid.

Kerk

tot uiting

te

de eenheid van het land los en splitste het ééne volk

andere

in

af.

gevoelde dat er breuke was, en dat die breuke

komen,

te

van

Oplossing

51.

het

den Staat van de Kerk, maar scheidde het ééne deel van het

niet

land van

of

Stuk-

is.

de

zoodat

land

en

land saamgaan

het

heel

scheiden,

§

geschied

wierven troepen aan en legerden zich

eigen leger, saam in bond tegen de

over.

men

gelijk dit

stonden deze stukken van het land onder eigen bewind en met

slotte

een

feitelijk

komen,

waarin het Calvinisme den toon aangaf,

Frankrijk,

op zich

conflict

in

politieke

Roomsch waren gebleven

stonden nu rechtstreeks onder den Koning, de andere die Gereformeerd

waren der

geworden,

Calvinistische

vloeide

stelden

onder de civiele en

zich

hoofden

noodzakelijkerwijs

en veldheeren. uit

Calvijns

Deze nieuwe gesteldheid

grondbeginselen

ze trad eerst in na Calvijn's dood, en alstoen

de behoefte gevoelde

die tisch

toe

te

lichten,

en

om

militaire leiding

is

voort,

doch

het Languet geweest,

den nieuw geworden toestand systema-

dit is het

wat

hij

toen in zijn Vindiciae be-

proefd heeft; edoch zonder vooralsnog tot de scheiding van Kerk en Staat

door het stellen van beider zelfstandigheid en onafhankelijkheid over te

gaan.

Zoo

bleef er tweeërlei tegenstrijdigheid over.

de Kerk zelve, die de reeds ongeloovige massa, wijl ze

gedoopt dat

de

tot

die

was,

in

haar

instituut

bleef

De

eerste in

uit

gewoonte

opnemen, en de tweede was,

Staatkundige Overheid slechts ééne Kerk erkennen kon, zelve

Kerk behoorde, en wat daarbuiten stond, slechts duldde.

De

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 702

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken