Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 459

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 459

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERKVREDE.

Europa door kerkelijken

in

als

Kerk tegenover Kerk treurig.

Men komt

geheel

onverschillig

geloofsband

wederzijdsche

elkander

komt,

elkander

soms

en

wordt,

zaakt

de

is

langs

Waar

nijd gegriefd wordt.

zoo weinig met elkaar

of

sprake

houding tegen

staat,

451

over,

staat in

veelal

men

zoodat er van geen

zoo bittere verstand-

de Christelijke liefde geheel ver-

dat

den

vijandschap

erger,

Europa

in aanraking, dat

voorbijgaat,

men

of wel,

in

verhouding

toon

Het

aangeeft.

in de Staten van Midden- en Noord Europa is een allen samenhang afsnijdende krankheid. Dit verklaart zich zeer zeker uit

Antipapisme

De

verleden.

het

macht heeft het beginsel van de

pauselijke

Kerk steeds principieel gevloekt, de belijdenis ervan

om

acht,

en

weerstaan,

ketterij

door de

Hieruit

te stuiten.

in

is

dit stelsel

de 16e en

eeuw een wederzijdsche verhouding tusschen de Europeesche

17e

Rijken opgekomen, die de internationale politiek streng en

en

Staten

nauw aan

het

schier

onderstellen

vijand

heulden,

moest,

en

verbond.

beginsel

religieus

worden, dat de landoverheid

te

zich geroepen ge-

macht den voortgang van

wereldlijke

op gewelddadige wijze

desnoods

eeuw

althans tot in de 18e

vrije

de stuitendste

als

dat

in

weren was, dat de Protestanten

Zoo was

den vijand waren. meusnacht, en

ook

zaad

en

gezet

Dit

wrevel

hoe

booze

papisme bruikt.

het

stelselmatig

En wat

laksere

de

zijde in

van

de Bartholo-

in gelijke richting heeft

Generaliteitslanden

en

de

gevoelens,

luchtte tegen

al

niet.

dat

men van

betreuren

te

dit

gezegd, dat de

toonde 1853 nog,

liberale zijde dat Anti-

politiek terrein mis-

valt,

Anti-papisme

bij

deze historische

kwam

de vijandschap

Het

was

het

scheldwoord

van

„Fijnen"

„Fijnen" in

toch

nog gedurig op

en

Naast

mag

al

mindert,

meer, waar

minder

dat

wat

En ook,

de religie-hartstocht nog laaiend ten

van

voedt,

de dusgenaamde

geestelijke vrijheid rechtstreeks aan-

heftigheid

in

te

hun

nawerken.

vuur

niet

verdeeldheid bleef het tegen

tot in

kan opblazen,

onzent

zelfbehoud

uit

moest wel

wederzijdsche licht

Roomsche

bevolking in de zeven geünieerde provinciën op erger dan

Roomsche getast.

in het land verraders ten bate

het van

minder gruwelijk, toch

al

't

Republiek

onze

zwart

zij

toen oorzaak ge-

is

Roomsche onderdanen met den Roomsche landen de indruk niet

zijn

evenzoo

dat

Dit

de overwegend Protestantsche landen

in

op.

beslist geloovig optrad.

volksdeel zijn

van haat

Deels keerde zich deze

woede tegen de mystieken, tegen de leden van de Gezelschappen,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 459

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's