Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 73

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MENSCHEN ONDERLING. van het recht

in

algemeen

't

komen we

voren, en

naar

blemen

toe,

toegekomen mensch,

d. uit

Het eerste, wat

hierbij

van mensch en mensch over

zich

God

dat

zegt

ons,

man

een hulpe,

van

zijns

XXII

(Matth.

:

maar een

mensch

ten deele andersoortig

aan zich

hij

ontdekt als zijnde

zelf

De

een man.

Heilige Schrift

een

In

maar

uitspraak,

ongelijken.

als

voor den

is

onderscheid

nieuwontplooiend leven,

later zich

naar Jezus'

geen sprake meer

Thans echter treden man en vrouw

30).

bouw van

den

het

zuiverheid

van

en

lichaam

ontredderden toestand, waarin

in het

leven

Het sexueel verschil maakt

in

het geestelijk type.

we ons na den

onderscheiding

deze

schade hebben geleden, zoodat wijfde

de ongelijkheid

is

onderscheid tusschen beider sexueele formatie, maar ook

niet enkel

heel

trekt,

God dienaangaande betuigde: „De vrouw die tegenover hem zal zijn." Dit sexueele

niet als gelijken,

op,

is

Reeds de eerste mensch vond tegen-

gelijke,

een soort

huwelijksband,

een

gestelde pro-

vijf

zijn.

de opmerkzaamheid

houdt niet eeuwiglijk aan. is

besteld

Hierdoor werd

een vrouw.

mensch, maar

niet de

zelf

hoofdzaak

welke kennis van het recht ons

vraag,

in sexe.

niet

staan,

wezen

als

de onderlinge levensverhoudingen tusschen mensch en deze door

gelijk

mensch hier

mensch en

alsnu aan het derde der

aan de

i.

van

als inleiding dient, schuift toch

tusschen

rechtsverhouding

de

65

we

bij

niet

val bevinden,

In

in

den

moge de

zoo weinige individuen

thans herhaaldelijk stuiten op ver-

mannen en op vermande vrouwen, doch

dit

neemt

niet

weg,

dat het manlijke en het vrouwelijke type principieel onderscheiden zijnen dat ze zich

bij

de overgroo.te meerderheid van personen nog steeds als voordoen.

in elk opzicht ongelijk tot

harder arbeid in

ontwikkeld, bij

meer

staat,

in

Physiek

de

is

man

sterker aangelegd,

scherper als denker dan als gemoedsmensch

wilskracht dan in fijngevoeligheid uitkomend, en

normale verhouding

vrouw daarentegen wint

in

elk opzicht de forschere van de twee.

het, heel

anders dan

bij

de dieren,

in

De

schoon-

heid van verschijning, in het aanminnige van haar aantrekkelijkheid, in rijk

heid

gevoel voor het intiemere van het leven, en

Tusschen deze beide creaturen dit

is

met schatten van teeder-

en gemoedswarmte een sfeer vervullend, die de

kan

haperen.

Er

legt

kan verschil

nu

liefde

rijzen.

man

den band.

ledig laat.

Alleen maar

Het kan op keuze van wil

aankomen, het kan aankomen op verweer tegen geweld van buiten af. Wiens wil zal zich dan moeten voegen ? En zóó de vraag gesteld. Toelichting

5

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's