Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 487

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 487

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

47Ö

CONCLUSIE.

GeHjk a Marck en velen met hem het voorstelden, was

helderheid.

ook

er

ons

in

onder

een

Kerk staand

de

civiele

land

Christelijke

vond haar leiding

maatschappij

om

macht,

te

in

verscheen

terrein,

nu

die

heeren,

burgerlijke aange-

met de Socinianen

hierin

hoofdzaak één, stelden omgekeerd den Staat voorop,

in

overige

zooverre vererge-

in

de Kerk in haar hoog karakter miskende. In de Caesaro-

papistische stelsels op zichzelf verschijning, die er aanspraak

om

alle

de saamleving, aan de leiding der Overheid toever-

in

trouwd. Hierin bracht nu het Collegiale stelsel nog ring, dat het

dien Staat

in

verscheen de Kerk, en dientengevolge was die Kerk evenals verschijnselen

Christelijke

ook de Overheid, de

waken voor de uitwendige,

De Remonstrantsche

legenheden.

maatschappij,

de Kerk van Christus, en op dit

is

en

blijft

de Kerk nog altoos een heilige

op kan maken, dat ook de Overheid haar,

Christus wille, met eerbied bejegent en met zorg en liefde in stand

Maar opkwam, en

houdt.

in

het Collegiale stelsel, dat

Socinianen en Erastianen is

geworden, valt

deze hooge beschouwing van de Kerk van Christus weg.

geheel

men met een

Christelijke

een Buddhistisch convent al te

bij

dat thans ook ten onzent zet en regel

gader

collegia, d.

i.

Kerk te

of

doen

met een Joodsche Synagoge, heeft,

't

is

al

om

't

even.

Of

of

met

Het

zijn

vennootschappen, en de Overheid heeft alzoa

toe te zien, dat deze vennootschappen haar eere niet te na

komen en

de vrijheid der personen niet aan banden leggen.

§

29.

Conclusie.

deze loop van zaken komt er alzoo op neer, dat in het N.

Geheel

Testament de

Kerken optreden,

alleen door apostolischen

als geheel vrije,

plaatselijke Kerken,

band saam verbonden. Kerken, zonder fondsen

en gebouwen, en die zelfs gedoogen, dat de apostel voor loon werken gaat,

om

in zijn

levensonderhoud

keer met Constantijn den Groote.

te

voorzien. Hierin

De Kerk moet nu

één

komt de groote worden

zijn, rijk

en over macht beschikken, en bindt zich daartoe aan de magistrale Overheid.

Rome

verzet zich hiertegen en

diezelfde vrijheid straks te leggen,

Kerk

komt voor de

vrijheid op,

doch

om

op nog klemmender wijze aan pauselijke banden

zoodat eerst het Oosten en straks ook de Reformatie van Rome's

afvalt,

en zelfs

in het geheel

Roomsch gebleven

land niet zelden schier

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 487

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken