Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 514
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET STAATKUNDIG PARTIJWEZEN.
506
Op de principieele tegenstelling tusschen het gezag in God en in den mensch rust, nog steeds niet klaar genoeg doorgebroken, toch dient Pro-
ze zich in de studiën van het Staatsrecht steeds duidelijker aan.
en
testanten
eigen
Roomsch-Katholieken
En
veilig
voortgaat, het plichtsbesef
komen, onder de
te
belijders
materialistischen
Veeleer
begint
theosophischen
in
die
in
voor
gehoonde gezag Gods op krachtiger opwaakt.
te
De Doc-
schrikken.
te
theorie van het absolute
sinds
hield
tijdgeest
lang
op
uit te
trant
glijden, zoekt
Ook
aanbiedt.
men
heul
bij
den
tijdens
1914 uilbrak, steeg het religieus diapason weer
Hoe aarzelend men dan ook op de tegenstelling
God
dit
ergernis te wekken, en liever dan
het
bedenkelijke pad
dit
dit in
gezag vasthouden, maar het irreligieuse karakter van den
menschelijk bijna
om
van den Christus
mogen nog krampachtig aan hun
trinairen
op
de banden der Goddelijke autori-
uit
Nihilisme verloopen, begonnen af
en
Reeds heeft
in.
elk
het Radicalisme, Socialisme, Syndicalisme, Anar-
De excessen waarin chisme
't
tot
loswikkelen van het Staatsgezag teit
zij
saamwerking aan de stembus van beide groepen kan gezegd, dat, hoe verder men links met het
meer dan één land geleid.
noodzakelijkheid
onafwijsbare
de
wijs,
hiervan beiden,
zien
mensch
of
uit
den
eenmaal
de
meest
bevredigen.
nog verder op wat Indië ons bangen oorlog, in
de politiek.
allen tusschenschakel uitsluitende
logica dringt er de volken vanzelf henen.
de
inga,
te
het
volstrekte
Gezag waarvoor we bukken en
Uit
zullen, is
de staatkundige positie be-
geheel
heerschende tegenstelling, en op elk terrein doet haar uitstraling zich gevoelen.
§
Schakeer ingen.
13.
Geenszins allen, die lijke
echter
volgt
hieruit,
dat
dat
zich
te
weer
de
Juist
en
onderscheiden
stellen,
daarom zich beiderzijds
saam
te
landen
van
het
in
in
een en
voegen; en veel minder
twee aldus georganiseerde partijen
landen zich internationaal delijk
de
voor het absoluut Goddelijke of voor het absoluut mensche-
gezag
dezelfde georganiseerde partij hadden
nog,
in
in
de onderscheiden
een bond van verdedigers van het God-
menschelijk
Staatsgezag
omdat de tegenstelling tusschen de
hadden
te
vereenigen.
theorie van het Goddelijk en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's