Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 493

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 493

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

DÉR CALVINISTEN TUCHT. temperament

melancholisch,

te

terug en schikt zich.

men

zelf

bezweek,

maar dan moet, wie omgekeerd van

kunst

ijvert

standen, die van achteren vaak verbaast.

van

stuk

Ook

nog altoos een macht

schilligheid schuilt er

't

Rome

ter

van onver-

in tijden

omzetting van de toe-

Hoofdzaak

maar, dat

is

staat, dat

Gods Woord dan moet

gehoorzaam moet en tractementen

Ziet

zijn.

elke geloovige leeren verstaan, dat

van Christus nog steeds zocht naar uitwegen,

die

juist

groote

in

toestanden

te

hoe

alle kant,

door de Grondwet van

dit onheilig

nemen.

te

conscientie

juk rusten

De

zijn.

't

blijft,

de fondsen

en moet er ge-

zij

't

u tot ergenis, dat niet

alle

onderscheiden

toestanden loopen zeer verre uiteen

maar

laat

Slechts tegen één

zijn.

kwaad

dat

berechter,

is

het in

uw

kwaad

zij

uw

moeten

maar saam

in

te

houden,

verhouding

anderzijds,

Kerk op den Staat en op Zijn Overheid tegelijk

ieven.

niet

is uit

de

ingaat.

den Booze. Staat

maar naast elkaar

liggen,

tegelijk

moet de

om uw Kerk vrij om als leden van

van den

Eenerzijds de prikkel,

maar ook

in

onverbiddelijk

Gods woord

Edoch steeds van twee kanten

leven.

prikkel u toekomen. Staat

juiste

ijver

conscientie eerst veroordeelde, kortom, het

insluimeren op het kussen der onaandoenlijkheid,

Kerk

hierin

onze Koning ieders rechter

berusten in wat tegen

stil

wat

mag

land op de Kerk

Er gelden hier geen vaste regelen,

met een open oog voor

preciesiteit

Het zich schikken

is

juist

hij

Gode

tusschen de geestelijke Kerk en dit

Nooit

voorbeeld volgt.

handhaven

elkanders

niet

en

't

en

nog verder vaak de gevolgen van deze toestanden, Weest

en

en

aan

om den band

weg

uw

hij

mag

die de geestelijke toestanden verpesten, dan

zijn,

er niet in berusten, dat

materieele steunsel

tusschen

't

de Overheid ons opdrong, en den stelligen

voor het woord van de verwereldschte Kerk niet zwichten

een ieder

we op

het verband tusschen Staat en Kerk steeds eigen inzicht

een Kerkelijk bestuur

hij

de 16e

in

teruggingen,

scherpen en het inzicht van de verdoolden verhelderen. Als eisch van

Welmoet

voor Kerkzuivering, ook de heilige

geduldig inwachten verstaan.

't

den eisch, waarvoor te leggen.

uitzondering, weer alle naar

zonder

schier

om

toe,

spoedig aan anderen voor

staat,

mystieke

't

oog worden gehouden, dat de Erasmus-naturen

natuurlijk in het

eeuw,

alles, trekt zich in

men daarom wel

Zie

niet te

men

de ergernis, waarvoor

en

pakkend, dan went men zich aan

niet

485

in

te

Christus'

werken. Het Calvinisme

een postulaat voor de Kerk en een postulaat voor het Staats-

Christelijk,

om

aan

den Christus trouw

te

blijven,

en demo-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 493

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken