Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 493
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DÉR CALVINISTEN TUCHT. temperament
melancholisch,
te
terug en schikt zich.
men
zelf
bezweek,
maar dan moet, wie omgekeerd van
kunst
ijvert
standen, die van achteren vaak verbaast.
van
stuk
Ook
nog altoos een macht
schilligheid schuilt er
't
Rome
ter
van onver-
in tijden
omzetting van de toe-
Hoofdzaak
maar, dat
is
staat, dat
Gods Woord dan moet
gehoorzaam moet en tractementen
Ziet
zijn.
elke geloovige leeren verstaan, dat
van Christus nog steeds zocht naar uitwegen,
die
juist
groote
in
toestanden
te
hoe
alle kant,
door de Grondwet van
dit onheilig
nemen.
te
conscientie
juk rusten
De
zijn.
't
blijft,
de fondsen
en moet er ge-
zij
't
u tot ergenis, dat niet
alle
onderscheiden
toestanden loopen zeer verre uiteen
maar
laat
Slechts tegen één
zijn.
kwaad
dat
berechter,
is
het in
uw
kwaad
zij
uw
moeten
maar saam
in
te
houden,
verhouding
anderzijds,
Kerk op den Staat en op Zijn Overheid tegelijk
ieven.
niet
is uit
de
ingaat.
den Booze. Staat
maar naast elkaar
liggen,
tegelijk
moet de
om uw Kerk vrij om als leden van
van den
Eenerzijds de prikkel,
maar ook
in
onverbiddelijk
Gods woord
Edoch steeds van twee kanten
leven.
prikkel u toekomen. Staat
juiste
ijver
conscientie eerst veroordeelde, kortom, het
insluimeren op het kussen der onaandoenlijkheid,
Kerk
hierin
onze Koning ieders rechter
berusten in wat tegen
stil
wat
mag
land op de Kerk
Er gelden hier geen vaste regelen,
met een open oog voor
preciesiteit
Het zich schikken
is
juist
hij
Gode
tusschen de geestelijke Kerk en dit
Nooit
voorbeeld volgt.
handhaven
elkanders
niet
en
't
en
nog verder vaak de gevolgen van deze toestanden, Weest
en
en
aan
om den band
weg
uw
hij
mag
die de geestelijke toestanden verpesten, dan
zijn,
er niet in berusten, dat
materieele steunsel
tusschen
't
de Overheid ons opdrong, en den stelligen
voor het woord van de verwereldschte Kerk niet zwichten
een ieder
we op
het verband tusschen Staat en Kerk steeds eigen inzicht
een Kerkelijk bestuur
hij
de 16e
in
teruggingen,
scherpen en het inzicht van de verdoolden verhelderen. Als eisch van
Welmoet
voor Kerkzuivering, ook de heilige
geduldig inwachten verstaan.
't
den eisch, waarvoor te leggen.
uitzondering, weer alle naar
zonder
schier
om
toe,
spoedig aan anderen voor
staat,
mystieke
't
oog worden gehouden, dat de Erasmus-naturen
natuurlijk in het
eeuw,
alles, trekt zich in
men daarom wel
Zie
niet te
men
de ergernis, waarvoor
en
pakkend, dan went men zich aan
niet
485
in
te
Christus'
werken. Het Calvinisme
een postulaat voor de Kerk en een postulaat voor het Staats-
Christelijk,
om
aan
den Christus trouw
te
blijven,
en demo-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's