Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 141

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

WEZEN EN BESTAANSWIJS. eeuw almeer van den waarvoor

hij

Staat

bestemd

niet

wat

gemaakt,

iets

En

is.

133

hij

niet zijn

hieruit verklaart het zich

kan en

dan tevens,

hoe de naam van Staat, of wil men het woord van Staat als begrip, eerst na de 16e eeuw meer algemeen ingang vond, gelijk in het vorige hoofdstuk

uiteengezet.

is

Hoofdstuk IV

HET BEGRIP VAN STAAT

§

Wezen en Bestaanswijs.

1.

Reeds sinds Aristoteles

Oesia of het wezen van een

onder de

is

ding zoo velerlei verstaan, dat ten slotte aan schier

een

werktuig en

sentie

inhoud

vloeiden

als

slotte

legde

Leibnitz

elkaar.

in

ten

tot zelfs

er

aan £"5-

„wezen" werd toegekend.

fantasieproduct, een

of

Existentie

alles,

begrippen van gelijken

voorkoming van deze ver-

ter

warring

nadruk op, dat het wezen een eeuwig karakter draagt. (Nouv.

Ess.

3.

hij

19).

Wolff herhaalde

hoe

het wezen niet alleen eeuwig, maar tegelijk nood-

III.

wendig en onveranderlijk 't

wezen het

van

een ding.

wat

er

een

in

het

Volk,

voor den Staat een volk

absoluut

ding

aan

steeds

nature,

het

(Vern. Ged.

ziet in het

uiteenloopen,

pingsgedachte

wezen

Hegel

wat van

datgene,

is

dit,

grondbegrip van

eerste

volstrekt,

vattingen

in

en verscherpte het nog, toen

§

betoogde,

van

stelt.

I

alle

§ 40—42.) Kant noemt noodwendige kenteekenen

wezen van een ding alleen datgene, eigen

meer huis

Hoezeer nu ook deze op-

is.

is

het

uit,

wezen toch verstaan

als

krachtens de eerste schep-

In dien zin

opgevat nu,

is

er

wel een

Gezin, en evenzoo wel een wezen in een Geslacht en

maar ligt

tot Staat

niet in

het

wezen

wat van een volk een Staat maakt. in het volk,

doch

is

Ook

daarentegen datgene, wat

maakt, noch eeuwig, noch noodwendig, noch onver-

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's