Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 91

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 91

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

RECHTSWETENSCHAP. onderscheidene heerschen.

wijsgeerige

onder

Zelfs

scholen,

de

83 de rechtsstudie be-

geheel

die

paganistische

volken

ging

men zoo

ver

niet, en stelde er veeleer prijs op, voor geheel de rechtssfeer zekeren

Goden En

glans aan de

te

zicht aan Allah.

eeuwen door

is

waren.

Reformatie volgden,

de

uit

Islam bindt het recht in elk op-

recht en religie als tweelingzusters

dat

regel,

als

verbonden

elkander

De

ontleenen.

ook, in het Christenland gold het heel de midden-

Ook

de landen, die

in

hield deze zienswijze

nog

met

de 16e eeuw

in

stand.

Maar sinds

de school, eerst van het Humanisme, daarna van het Klassicisme,

en vooral van het Modernisme, Agnosticisme, Athëisme en Materialisme,

een rechtsstudie opgekomen, die

weeg

te

bracht, dat slechts als

hooge

uitzondering op den rechtsgeleerden katheder nog met de Openbaring

Gods rekening wordt gehouden. Men en

met

leerscholen

beslist

confessioneelen

faculteit bijna niet meer.

kleurlooze

vindt dit nog aan Universiteiten,

grondslag,

zondere, maar evenzoo van de algemeene Openbaring. als

de natuur van den mensch en

in

zonder

gegeven, wordt,

aanvaard

normaal

om

iets

;

is.

op.

en

vanzelf

Men

val.

Opvoeden,

vanzelf

die

erkent

te

is,

als

achten van den plicht

zich als abnormaal voordoet, wordt

van nog onvoltooide ontwikkeling, het

denkbeeld van

straf ter zijde

straffen,

omdat het nog

niet volgroeid

geheel

te stellen eisch.

Straks

en veroordeelen, vanzelf

als slecht afkeuren

Geheel de rechtsspraak wacht slechts op haar eervolle begrafenis alle

van het recht worden op den gloriedag van

schroeven

menschen volmaking eenvoudig zal

om wat voorhanden

wordt dan de eenige

niet straf,

wat we nu nog

al

toe leidt,

Wat

kan een kind niet

Wat men

saamleven der menschen

onderzoek naar den oorsprong ervan,

nader

als natuurlijke vrucht

opvatting,

dringt.

houdt

er

rekenen met den

te

dan opgevat een

wat

in het

beschouwen, en zoo zich ontslagen

te

maar aan de

Dit geldt niet alleen van de Bij-

dan

alle

mensch

ken en handelen. Juist dit verschil

niet

De

ling

op de

te

Individu voor individu

anders dan conform het ideaal denken, spre-

wordt

rechtsslaaf

vrij

man.

nu noodzaakt ons van Christelijke

zijde principieel

nemen; om geheel de rechtsbedeeroepen, dat ze weer Gode eere geve; om weer uit te gaan

tegenover deze opvatting positie

van

los gedraaid.

aller

erkentenis

van

den

te

val,

ten

gevolge waarvan ook over de

rechtsbedeeling en de rechtsstudie zoo duistere nevel trok; en

met het oog hierop

in

om

alsnu

de Openbaring Gods het vanzelf aangeboden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken