Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 20

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 20

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

RECHT EN ZEDELIJKHEID.

12

kunnen

zegeld

bewuste

houding tusschen den naam van in

Voor zooveel zulks de onbewuste creatuur be-

zijn.

noemt men deze verhoudingen

treft,

creaturen

recht. Dit laatste is het

:

de Heilige Schrift ook van het

het

woord

den

digmaking van

aangaat,

Gods

recht

:

draagt haar samenstel

wat er evenzoo toe geleid te

God

stelde regeling van de verhoudingen, waarin de bewuste creaturen tot

eene alleen van

elkander behooren

God

God

en

God

te

verkeeren,

uit of

door

Hem

Hem

tot

alzoo

is

kan toekomen. Zoo

alleen de bron van het Recht. Uit die

moge wet na wet

hulpbron

als

God

bron van het recht naast

§

staan en

inge-

geheel zelfstandig uitgaande beschikking, waarvan

de kennis ons niet anders dan halve

te

onder-

te

is

scheiden. Het Recht in dezen zin nu genomen, als eene door

en onderling

om

treedt in de rechtvaar-

die van heiligmaking wel

zondaar,

heeft,

gewagen, een gebruik van

op den voorgrond

recht, dat vooral

:

natuurwetten. Voor wat de ver-

:

dienst doen,

is

der-

Bron afgeleid

maar een zelfstandige

ondenkbaar.

is

Recht en zedelijkheid.

6.

Recht en zedelijkheid grenzen aan elkander, en ontkomen daardoor

Vroegere wetten trokken vaak

altoos aan onderlinge verwarring.

niet

onder rechtsbedeeling, wat thans hieruit verwijderd en naar de sfeer van het

sexueel

gebied.

verschijnsel voor.

wege

allerlei

tribuut der Schrift

als

Ten aanzien Met name in

;

zin

met name

zoo

velerlei vergrijp

op

van de vroomheid doet zich hetzelfde het

recht opgeëischt,

vroomheid van

Oude Testament werd van Godswat onder ons naar het

verwezen

is.

onze verhouding juiste

als

als zedelijkheid en

losgemaakt,

onderscheiding,

daarom

is

Vandaar, dat

in

vrijwillig

de Heilige

onder het ééne begrip van recht saam kon vallen, wat, van den

rechtsband

onze

verwezen

leven

zedelijk

die tot

dan ons

verhouding

vroomheid uiteengaat, een

onder zedelijkheid saamvat, zelf

tot

onderscheiden,

al

wat doelt op

en onze medecreaturen, en als vroomheid

God

eert.

maar

als

Zedelijkheid en vroomheid staan

toch

saamhoorend,

in

eenheid

tegen het Recht onder menschen over. Dit verklaart zich hieruit, dat het recht het kader van ons leven afgescheiden van onze intentie vaststelt, terwijl

omgekeerd zedelijkheid en vroomheid

uitwijzen, hoe

we

van het recht met goede conscientie zullen verkeeren. Een

in dat

kader

plicht uit het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken