Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 217
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
209
BROEDERS EN ZUSTERS. dierenwereld,
opvoeding en de groei gemeenlijk slechts zeer zoo sterk uitkomende gehechtheid en saam-
de
dat
kort duren
en dat de eerst
hoorigheid
soms reeds na
dat
zame een
daarom
groei
in
ouders en hiermede de
Op den
is.
afhankelijkheid gegeven verhoudingvan
in die
God
van
een
onderworpenheid,
gezag en schikking
intreedt.
waardoor de afhankelijkheid der kinderen van de
gegeven,
vast
weken zoo spoorloos verdwenen is, Bij ons menschen is de langde orde der natuur, d. i. krachtens Gods bestel korte
vervreemding
algeheele
Paradijs-toestand
is
Jellinek in zijn te
der Staatslehre, op het niet
in
1893 gehouden redevoering:
loochenen
te
ons geheiligde be-
Georg
niet ten onrechte heeft
voorhoudt volkomen van toepassing, en Heidelberg
over
alzoo wat de Naturlehre ons
gewezen, dat
feit
Adam
in
nu nog
zelfs
voor een deel de geheele opvatting van de Staatsleer en van het Staatsrecht beheerscht wordt door de voorstelling, die
mensch. Deze redevoering
is
men
ook opgenomen
zich vormt van den eersten
in
de uitgave van
gewdhlte Schrifte and Reden, Berlin 1911, Deel valt deze beteekenis van laat
verlokken,
Schepping doch
om
Adam
het optreden
den
van
Evolutie te verklaren.
uit
II,
geheel weg, zoo
zijn
eersten
Aus-
Natuurlijk
p. 23.)
men
:
zich door Darwin
mensch
Maar omgekeerd
niet uit staat het
dat wie met ons aan de Schepping van den eersten
ook vast, mensch door Gods Almacht vasthoudt, in de positie, waarin Adam en Eva, met hun kroost en hun genealogische nakomelingschap, zich door God geplaatst vonden, het van Godswege gegeven bestel vindt voor de normale saamleving der menschen mits men, en hierop komt het alleen aan, geen conclusie trekke uit den gevallen mensch omdolende
dan
;
in
de nu ontadelde natuur. Alleen het normale kan hier regel
stellen,
en
de dusgenaamde Naturlehre op staatsgebied aanbeamen we dan ook volkomen, juist omdat deze Naturlehre
wat Jellinek tegen voert,
haar
conclusie
Paradijs
trok
uit
gesteld was,
den mensch,
maar
gelijk hij
niet gelijk hij
God
door
in het
door de demonische macht ont-
adeld en door eigen schuld ontaard was. Een daaruit afgeleide natuur
nu kon
niet anders,
Ook de
dan
voorstelling,
feil
gaan.
die
men
niet
alleen
elders aantreft, als bestond de voorkeur der dat
men
om
anders,
Toelichting
Jellinek,
maar ook
moderne opvatting
hierin,
thans had ingezien, hoe de menschelijke saamleving niet be-
stemd was, heel
bij
stationair en zich zelve gelijk te blijven,
zich
allengs
van
zeer
lagen
stand
naar
maar om, ge't
ideaal van 14
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's