Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 295

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 295

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR. KUYPER ALS GELEERDE.

vrucht van inbeelding verwerpt, moet alles wat

273 als

is

normaal aan-

zien en de afwijkingen als noodzakelijke overgangen in het proces

van ontwikkeling beschouwen. Zulk een meent dus recht te hebben, dwingend te concludeeren uit wat, zoowel buiten als in hem, bestaat. Palingenesie drukt

middel

mag

om

is

uit

deze

dat het bestaande een ruïne

dus niet dwingend besluiten

staat; er

is

wetenschap

voor

hem geen

niet in

bestaande, waardoor

uit

evolutie;

is,

en dat er een

deele reeds hersteld

te herstellen, ja ten

is.

Hij

wat buiten de palingenesie bevoor hem ligt de klem van alle

wat zich voordoet, maar in de critiek op het hij het abnormale van het normale onderscheidt.

Het minst doet deze tegenstelling bij de Natuurkundige faculteit; meer bij de Medische; sterker nog bij de Philologische; bijna

iets

overheerschend

bij

de Juridische; doch het sterkst

bij

de Theologi-

sche faculteit gelden. Buiten de wedergeboorte, dus buiten zonde, heeft er geen ver-

vreemding van God plaats gegrepen; duisterd;

greep er geen verstoring

Gods transparentie

in

ons verstand niet ver-

is

de natuur plaats, waardoor

den Kosmos beneveld werd. Het

is dan ondenkbaar, dat er een herstellende macht op de wereld, op ons denken

in

zou inwerken, of dat er een openbaring in feiten of woorden zou zijn, die niets met het normale proces van ontwikkeling saamviel. Er is dan slechts vooruitgang, gestadige verheldering van kennis, zoodat

God is en een kennis van dien God mogelijk blijkt, deze onze 20ste eeuw oneindig hooger moet staan dan in de dagen van Abraham, zelfs van Christus en de Apostelen. De moderne Theol. als er een in

ontwikkeling moet alle verschijnselen op religieus gebied van hun buitengewoon karakter ontdoen en binnen het kader van normale ontwikkeling trekken. Schrift aantasten en

Dan moet men wel

pogen

alles

de autoriteit der Heilige

wat ze ons biedt

tot het

gewone

te

herleiden.

Kan op dit standpunt een Theologische faculteit gehandhaafd worden? De moderne Theologie heeft een reusachtigen arbeid verricht aan de afbreking van de h. verouderde voorstellingen. Maar i.

deze negatieve arbeid rechtvaardigt

Wel kan men

niet het

bestaan eener

oppervlakkig zeggen, dat op

dit

faculteit.

standpunt de

vijf

vragen openstaan: naar eigen geestelijk en lichamelijk bestaan, naar de verhouding met

God. Maar op

dit

zijn

medemenschen,

standpunt

is

tot

het bestaan

de natuur en

tot

zijn

van God quaestieus. 18

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 295

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's