Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 108
;
86
[>R.
Ceasar
KUYPER STICHTER DER
tuimelt,
VRIJE
UNIVERSITEIT.
en de vrijgemaakte natiën treden weer elk met eigen
Koningen, kringen en vrijheden op. En toen begon het leven al rijker
glorie te
De
om
in
organisme van gilde en orde en vrije gemeenschap al de toonen, die Souvereiniteit van eigen kring in zich sluit.
Souvereiniteit in eigen kring
werd ook
in
Nederland hoog
gehouden. Dat ondervonden Filips toen de zangers van het Souterlied
en de bidders der hagepreeken met de Staatssouvereiniteit
in
kwamen, en de Stuart en de Bourbon, toen de onsterfelijke zeeheld De Ruyter het weer opkomend royalisme van de Karels en
botsing
Lodewijks weerstond. Helaas, na een eeuw ontviel ook onze landzaat aan zich met onze republiek bezweek het laatste, hechte bolwerk der
De stroom van
zelf,
en
vrijheid.
het royalisme wies. Het ving aan de natiën te ver-
treden, te trappen, te tergen, tot eindelijk onder de lichtst ontvlam-
bare onder de volken het vuur der wrake uitbrak,
in
de principieele
Revolutie het gekroonde hoofd den Souverein het hoofd afsloeg,
om
het souvereine volk te kronen. Ontzettende gebeurtenis die, uit dorst
naar vrijheid maar ook
uit
haat tegen den Messias geboren, de
vrij-
benauwde! Want de Souverein van den éénen stembusdag stelde zich morgen reeds willoos onder volstrekte curateele, eerst van de Jacobijnen, toen van den Napoleontischen Caesar
heid slechts enger
welhaast van het schoonschijnend Staatsideaal haast met wilden greep verwerkelijkt;
;
in Frankrijk inder-
straks
door Duitschlands
philosofen groep als „vernunftmassig" bepleit.
Wat
toen redde? Niet de restauratiegeest van het
gres. Niet de vorstenvergoding
van
Haller
en
Weener Con-
Le Maitre.
zijn
„roi fainéant" en zijn tyranniseerende partijen.
Niet
met Maar wel de
de historische school. Niet het pseudo-constitutioneele
stelsel
Messias, die onder de volken, door het schoonste Réveil een geest
uitzond van gena, gebed en geloove. Daarin ontstond weer een
eigen kring, waarin
men
de en „als staatsliên
op de
tot
niet,
maar
Voor dien kring trok
B
ziel ging,
barmhartigheid oefen-
als Evangeliebelijders"
de staten
k den omtrek, toen hij van zijn lied, gaf D a Costa den levenstoon aan door zijn hymne voor den Souverein Messias, schreef Groen van Prinsterer het credo, door zijn bezielde.
i 1
de
r
Volkssouvereiniteit ontwortelde met de
sprekende formule van „Souvereiniteit dat beginsel
is
d
ij
bijl
in
eigen kring". Krachtens
gedurende deze dertig jaren op de knieën gewor-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's