Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 56
DR. KUYPER PREDIKANT.
34
handwerksstand en onder onze dienstbaren (vergeet ook de huismoeder niet!) wier leven grootheid in het kleine moet vinden en die al blij zijn, zoo soms een enkel uur der gansche week gegund
wordt
om
een boek
in
handen
te
nemen? Wat
men
bazelt
toch,
dat deze schare, die zonder de troost van den Godsdienst niet kan, zich
den troost
zelf
bereiden moet,
het
die
gejaagde hart zal
verkwikken? Die duizenden en millioenen leven, voorzoover tuiging hebben, toch op gezag, slechts
met
nog een over-
zij
dat ze
dit verschil,
bij
wegvallen van het gezag dat Jezus verordende, nu de slippen grijpen
van den eersten den besten dien gevalt
zij
vinden, en dat al naar het
een geliefkoosd prediker of een invloedrijk persoon, een
gevierd schrijver of een praatzieke buur aan deze zwakkere geesten
de richting aangeeft, die ze voortaan zullen volgen. Of zelden gebeurt
—
geraakt, trekt
men
niet
hopelooze spraakverwarring het spoor bijster
in
zich terug in eenige
vermeerdert de groep der moedeloozen die stilling
— wat
algemeene begrippen en in botte onverschilligheid
zoekt voor de onrust van hun hart.
Een tweede oorzaak waarom oplossing van het Kerkelijk vraagstuk tot een heilige plicht gemaakt is, noemt Dr. K u y p e r het verband tusschen wezen en vorm. Men is over de vormen heen, hecht er niet aan. schadelijk gewerkt.
wereldprobleem
De invloed van Kant en Op voetspoor van Kant opgelost
niet
Rousseau heeft
F
i
c
h
t
heeft
e het
maar kortweg afgesneden met
zijn
tooverformule: „Es
soll,
da das Nicht Ich mit dem Ich auf keiner
Art sich vereinigen
last,
überhaupt kein Nicht Ich sein." Daarmede
bedoelt de wijsgeer: er buiten ons
e een stoot
aan het denken der menscheid gegeven, die
Zulk een stelsel
heeft
F
c h
t
dan de denkende geest, en wat
maar bestaat in werkelijkheid maar voor weinigen genietbaar, maar toch
schijnt
niet.
i
niets
is
is
is,
wel
te bestaan,
krachtig nawerkt. Slechts enkelen lazen zijn werken,
maar deze waren
op hun beurt mannen van naam, dus toongevend in alle vakken der Godgeleerde wetenschap, en ieder die hunne werken las, dronk het
bedwelmend Idealisme met optreden van
F
i
c
h
t
volle teugen
in.
Van daar dat sinds het vorm is toegenomen,
e de minachting voor den
de zin voor het plastische en symbolische minder werd en eenzijdig spiritualisme bezit hield het
nam van
Sacrament
in
de denkende geesten. Meest daardoor
de schatting der schare op
te zijn
wat het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's