Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rekening van uitgaaf en ontvangst.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rekening van uitgaaf en ontvangst.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En ook gij. Philippenzen, weef, dat in hef begin des Evangelies, foen ik van Macadonië vertrokken ben. geen gemeente mij iets meegedeeld heeft tot rekening van uitgaaf en onfvangsf dan gij alleen, Phil. 4:13.

De uitdrukking „rekening van idtgaaj en ontvangst", welke Paulus hier gebruikt, komt maar één keer in den bijbel voor. Hieruit blijkt wel, dat de Heiden-Apostel nauwkeurig aanteekening hield van al het geld, dat hij van de gemeenten ontving, boekte wat hij uitgaf en rekening en verantwoording opzond naar Philippi. Hij betoonde nauwgezetheid in het behandelen ook van geldelijken zaken en benam tegelijk hierdoor den vijand alle oorzaak tot vuigen laster. Niet slordigheid, doch nauwkeurigheid in het behartigen van financieele aangelegenheden, behoort tot de roeping van een Christen.

Opmerkelijk is, dat Paulus de uitgaven voorop zet en eerst dan spreekt van de ontvangsten. In de wereld is dat anders. Wie zal ontkennen, dat dèèr het ontvangen verre gesteld wordt boven het uitgeven? Dèèr worden de ontvangsten eerst geboekt en pas daarna kunnen de uitgaven volgen. In het Koninkrijk Gods geld een andere regel, deze, dat het zaliger is te geven dan te ontvangen.

De Heere had het aldus kunnen beschikken, dat de dienst des Woords niets kostte. Hij heeft ónze gaven niet noodig. Hij, die Elia onderhield zelfs door de zwarte raven, die niets loslaten, maar alles zelf verslinden, heeft maar te spreken en het is er. De Heere heeft het aldus besteld, dat zijne knechten door uwe hand zouden leven. Hij wilde, dat zijne gemeente den verborgen zegen van het geven zou genieten. In dien weg maakt Hij los van het stof om te nauwste te verbinden aan zijn Woord, legt Hij een eenigen band tusschen u en zijne knechten en bereidt Hij zichzelven een offer, waarin hij temidden van zijne gunstgenooten wordt verheerlijkt.

Paulus zocht de gave niet, maar het ging

hem om de vrucht der liefde. Hij is erkentelijk voor de toegezonden gaven, niet allereerst om zichzelf. Hij zelf heeft geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen hij was en had. Zulke mannen en vrouwen heeft de G. Z. B. ook noodig. Neen, niet van hen hebben we het te verwachten, die morrende en zuchtende hun weg gaan en op die wijze hun werk doen. Op Paulus'aangezicht lag een glans van vergenoegdheid, dien hij uitstraalde vanwege den innerlijken vrede met met God in Christus. De vervulling van zijne behoeften is, Gode zij dank! niet afhankelijk van anderen, ook niet van de gemeente Philippi, maar alleen van den Heere. Paulus had dit niet van zichzelf. Hij zegt het uitdrukkelijk: „Ik heb het geleerd". Dooi onderwijs van boven alleen is hij daartoe gekomen.

Het geheim van zulk een leven ligt in den Heere. Paulus zegt dit zoo duidelijk, als hij neerschrijft in ditzelfde verband : „Ik vermag alle dingen door Christus, die mij kracht geeft." Dat onderwijs van boven hield hem terug van afdwaling bij overvloed en bij gebrek voor bezwijken. Paulus heeft steeds genoeg, omdat hij den Heere heeft leeren kennen als den Aigenoegzame. Den band des geloofs, welke hem aan Christus verbindt, heeft de Heere doen spannen tot eene kloppende levensader, zoodat die schat in Christus bleef, al was er geen beschermend dak boven zijn hoofd, geen kleed om hem te dekken en geen voedsel om hem te onderhouden. 't Is Israëls God, die krachten geeft, van Wien het volk zijn sterkte heeft. Is Hij de kracht ook van onze kracht?

De rekening van uitgaaf door Paulus was sluitende gemaakt door de ruime ontvangsten van Philippi alleen.

Het Bestuur van den Geref. Zendingsbond legt ook de rekening van uitgaaf open en bloot voor u neer. Die gaat ook hier voorop en van maand tot maand volgt die van de ontvangsten. In de eerste ontvangen gemeenten en bijzondere personen nieuwe gelegenheden om wel te doen en om te ervaren, dat de Heere de zegenende ziel vet maakt, Het vertelt u, dat nog dit jaar weer twee zendelingen D. V. worden afgevaardigd. Dan zijn er met den dokter zeven zendingsfamiliën op ons arbeidsveld. Voor die allen hebben we slechts twee zendelingswoningen. De rekening van uitgaaf voor vijf nieuwe huizen boven de gewone uitgaven spreekt een duidelijke taal. Hoe zal die voor dit en de volgende twee jaren, de moeilijkste en zwaarste van alle, die komen, sluitende gemaakt kunnen worden?

Paulus schrijft in onzen tekst: „Geene gemeente heeft mij iets medegedeeld tot rekening van uitgaaf en ontvangst dan gij alleen". Dat mag het Bestuur niet zeggen. Vele gemeenten en personen hebben medegedeeld tot zijn rekening van uitgaaf en ontvangst. Met groote erkentelijkheid wordt dit vermeld. Dat de geestelijke vrucht van die mildadigheid niemand ontga. Het Bestuur vraagt geen fooien. Maar dat geen lid, geen hulpvereeniging en geen gemeente zie op de anderen om het van die te verwachten. Laat het zoo worden, alsof het van u alleen komen moest. Deze woorden „niemand dan gij alleen" besture u ook in dit jaar in uwe houding tegenover ons werk. Niemand dan gij alleen, — opdat het persoonlijke bij het gemeenschappelijk gedragen werk uitkome in rijke vrucht. Dan wordt de rekening sluitende gemaakt!

Paulus verheugt er zich over, dat Philippi verwakkerd is om hem en zijn vriend te gedenken. De Philippenzen hebben niet gedacht, dat, nu Paulus te Rome was, ze daar maar voor hem moesten zorgen en . naar gedachten als deze hebben ze allerminst gehandeld. Zij zijn verivakkerd. Weet ge, wat er eigenlijk staat? Dat gij iveder zijt gaan bloeien. Deze beeldspraak is ontleend aan het leven van een boom, die in den kouden wintertijd de naakte takken als smeekend opheft naar den hemel. In de lente gaat hij echter weer uitbotten. Dan beginnen de knoppen weer te zwellen. Dat zien we ook nu al in de Februari-maand. Ze gaan weer bloeien, — de hoornen. Hoe zal dit echter met de menschen gaan?

Bij de Philippenzen was er een tijd gekomen, dat de offervaardigheid tof stilstnid was gekomen. Het was ze vergaan als den boomen in hun winterslaap. Toch overstelpt Paulus Philippi niet met verwijten. Hij verontschuldigt ze zelfs. Gij hebt er wel aan gedacht, maar geen gelegenheid gehad. — zoo schrijft hij, ze teeder sparend. Het waren misschien zware tijden voor hen geweest. Zoodra echter de Heere ze weer verademing schonk, werden ze zijner en zijns werks weer gedachtig. Zij onthielden den Heere het hefoffer niet. Zoo was de rekening van uitgaaf en ontvangst sluitende gemaakt. Dat zal ook stellig zoo worden voor ons in dit moeilijke jaar, wanneer het gaat naar den gulden regel, door niemand dan door u alleen.

W. BIESHAAR.

Den Haag, Beeklaan 389. Februari 1927.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1927

Alle Volken | 16 Pagina's

Rekening van uitgaaf en ontvangst.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1927

Alle Volken | 16 Pagina's