Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE CLASSICALE ZENDING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE CLASSICALE ZENDING.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uw Koninkrijk kome. Matth. 6:10.

„Uw koninkrijk kome”, zoo heeft de Heere Jezus zijn jongeren leeren bidden in het Onze Vader.

Gelukkig het volk, dat deze bede in het hart mag dragen. Want dezulken zijn Stellig geen vreemdeling in het Koninkrijk Gods. Zij hebben door genade iets mogen ervaren van de heilgeheimen, die de Heere aan zijn volk naar zijn Vreêverbond komt toonen.

Zoo mogen zij den Heere kennen als een almachtig Koning. Immers, ieder, die den Heere vreest, zal moeten getuigen, als hij ziet op zijn „eertijds": „Heere, gij zijt mij te sterk geweest en gij hebt overmocht". Het is alleen te danken aan de onwederstandelijke genade Gods, als zij mogen worden uitgeleid uit het diensthuis der zonde.

Ook kennen zij den Heere als een getrouwen Koning, die niet Iaat varen de werken zijner handen. Als de Heere het nuttig en noodig keurt zijn kind te leiden in wegen van druk en tegenspoed, komt het meermalen in opstand, gaat het murmureeren en klagen. Dan komt er wel eens oproer in Sion. Maar nu is de Heere zulk een goede en getrouwe Koning, die de muiterij zoo voortreffelijk weet te bedwingen. Hij brengt zijn volk met schuldbelijdenis aan zijn voeten terug. Hij leert hen zelfs de harde wegen te billijken, zoodat zij die harde wegen zien als vrucht van hunne zonden. Maar ook redt de Heere als de getrouwe Koning zijn gekenden weer uit alle moeilijkheden.

De dienst van dien Koning is zulk een liefdedienst. Onder den schepter van de koningen dezer aarde buigen de onderdanen meermalen onwillig den hals. De Farao's dezer wereld zijn meermalen geweest de onderdrukkers van een volk. Maar zoo is de dienst van den grooten Koning niet. Hij regeert, zooals geen vorst op aarde kan regeeren. Hij regeert door zijn Woord en Geest en maakt zijn volk gewillig om zich te buigen onder zijn rijksstaf en te luisteren naar zijne geboden. Ja, zij mogen wel eens belijden: „Uwe geboden zijn dagelijks mijne vermakingen”.

Hoe rijk zijn ook de onderdanen van dat Koninkrijk der hemelen. Ze hebben alle deel aan de schatten van dat Koninkrijk. Die schatten zijn geen vergankelijke rijkdom, zooals de schatten, die de wereld biedt. Hier neemt God meermalen den rijkdom van den mensch weg en ieder mensch wordt door den dood eens van al zijnen rijkdom weggenomen. Zoo gaat het met de schatten van het Koninkrijk Gods niet. Daar slaat de roest niet in, daar vreet de mot de heerlijkheid niet van weg. Die schatten zijn een eeuwige gerechtigheid, verworven door den Borg. een eeuwig leven bij God. Gelukkig van dat Ko-volk, dat mag weten onderdaan ninkrijk Gods te zijn!

Geen wonder, dat dat volk ook den Heere mag prijzen als een aanbiddenswaardig Koning. Ja, dat volk wenscht ook, dat veler tong en hart den Koning zal loven. Hij is waardig te ontvangen aller lof en eer en aanbidding. Vandaar dat ze wel eens mogen bidden „Uw Koninkrijk kome”.

Moge deze bede maar veel tot den troon der genade worden opgezonden ook uit onze Classis! Laat er achter al het werk, dat in de Classis voor de Zending geschiedt, een biddend volk gevonden mogen worden!

Van medeleven met den arbeid der Zending getuigt menig bericht uit onze Classis. Zoo werd de vorige maand in Barneveld een vergadering gehouden, belegd door het Bestuur van de Hulpvereeniging, die zich in een buitengewone belangstelling mocht verheugen. De zaal kon de opgekomen schare niet bevatten, zoodat meerderen teleurgesteld huiswaarts moesten keeren. De vergadering stond onder leiding van den Eerwaarden Heer Tick. die ons werk een goed hart toedraagt en een zeer gewaardeerde steun voor ons werk in Barneveld is. Op deze vergadering werd door den Heer Tanis. Zendeling-onderwijzer van den G. Z. B. een causerie over het werk op Celebes gehouden.

Van medeleven getuigt ook een schrijven van den Heer Goverts, Hoofd van de Chr. School te Terschuur, die nog een tienta] nieuwe leden wist te werven. Ongetwijfeld moet ons ledental zich uitbreiden. De inkomsten mogen niet dalen, daar het werk in Indië zich al meer uitbreidt. Om in deze moeilijke tijden bij onze leden op vermeerdering van hunne gaven aan te dringen, kan men bijna niet doen. Daarom is vermeerdering van ons ledental de aangewezen weg. Laat ieder nu in eigen kring eens trachten enkele nieuwe leden te werven. Er zijn er in onze Classis stellig nog velen, die geen lid zijn en het heel goed kunnen zijn. Dat er inzonderheid door actieve Correspondenten en Besturen van Hulpvereenigingen nog veel kan worden bereikt, blijkt duidelijk te Elburg, Daar wisselt het ledental heel sterk vooral door verhuizen en ook wel door bedanken. Wanneer we daar niet hadden de door den Heere zoo rijk gezegenden steun van onzen grijzen vriend Ten Hoope, zou het ledental er stellig zijn teruggeloopen. Doch in stede van te verminderen, klimt het ledental er nog gestadig. Moge de Heere hem nog vele jaren sparen ook voor ons werk!

Geve de Heere, dat zijn Koninkrijk moge komen in menig hart. Dan zal ook het Zendingswerk er wel bij varen. Breide de Almachtige zijn Koninkrijk uit ook op Celebes en overal waar Zijn Woord wordt gebracht! Verwekke de Heere ook in onze Classis een volk. dat heeft leeren bidden: „Uw Koninkrijk kome”.

Met hartelijke aanbeveling en vr. gr..

Met hartelijke aanbeveling en vr. gr.

Nijkerk, Febr. ’33.

h. t. Secretaris.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1933

Alle Volken | 16 Pagina's

DE CLASSICALE ZENDING.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1933

Alle Volken | 16 Pagina's